خبرگزاری فارس: معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه لازمه توسعه کشاورزی، ایجاد یک نهضت ملی است، گفت: ۲۰ درصد اشتغال کشور و ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی از کشاورزی است. اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد اینکه بخش کشاورزی برای فاصله گرفتن از اقتصاد وابسته به نفت دارای چه قابلیت‌هایی است، گفت: اگر کشور دارای دو مزیت اقتصادی بزرگ باشد، یکی نفت و دیگری کشاورزی است، بنابراین در صورتی که امکان سرمایه‌گذاری روی نفت نباشد، می‌توان در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کرد.

وی افزود: اگر کشاورزی ایران را دانش‌بنیان کنیم و سواد، آگاهی و اطلاعات کشاورزان را ارتقا دهیم، می‌توانیم دانش در هکتار، دانش در مزرعه و دانش در واحد تولیدی را افزایش دهیم. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: دانش‌بنیان شدن کشاورزی در گرو حمایت از بخش کشاورزی و بها دادن به تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی است، در حالی که از این بخش به اندازه کافی حمایت نمی‌شود. کشاورزان دانش‌بنیان به دلیل برخورداری از دانش کافی و برخورداری از شیوه‌ علمی حدود ۴ برابر متوسط از زمینشان برداشت و محصول تولید می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه لازمه توسعه کشاورزی، ایجاد یک نهضت ملی است، گفت: کشاورز برای ادامه فعالیت در روستا نیازمند بهداشت، جاده، آموزش و پرورش، مخابرات، دانشگاه و یکسری امکانات رفاهی است.

رئیس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: همچنین کشاورز پس از تولید نیازمند بازار فروش و تجارت است که اگر همت عمومی و هماهنگی وزارتخانه‌های مختلف برای تامین نیاز روستاییان و کشاورزان فراهم نشود، رسیدن به توسعه و پیشرفت در این بخش میسر نخواهد بود. صرفا تکیه بر داشته‌های بخش کشاورزی منجر به توسعه و ترویج کشاورزی نمی‌شود، بلکه باید تمامی وزارتخانه‌ها برای تقویت بخش کشاورزی با یکدیگر همکاری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت‌های بالقوه این بخش به بالفعل تبدیل نشده است، گفت: زمانی ۸۰ درصد کالری مورد نیاز مردم کشور از بخش کشاورزی تامین می‌شد، در حالی که هم‌اکنون ۵۵ درصد آن از بخش کشاورزی تامین می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که دولت به صنعت بیش از کشاورزی اهمیت می‌دهد، افزود: برای شکوفایی و توسعه کشاورزی باید همه وزارتخانه‌ها به کمک هم بیایند.