ایسنا: معاون وزیر جهاد کشاورزی نرسیدن مقطعی گوجه‌فرنگی به بازار را به دلیل برودت هوا علت گرانی این محصول در ماه‌های گذشته عنوان و اعلام کرد: در حال حاضر قیمت گوجه‌فرنگی به حالت عادی بازگشته و کیلویی حدود ۱۴۰۰ تومان در عمده‌فروشی عرضه می‌شود. عباس کشاورز اظهار کرد: در ماه‌های گذشته هوا به صورت مقطعی ناگهان سرد شد؛ به‌گونه‌ای که در اهواز به حدود ۱۴ درجه و در بوشهر به ۱۸ درجه سانتی‌گراد رسید که با بارندگی توام شد و باعث توقف رشد محصول و عرضه نشدن مقطعی گوجه‌فرنگی به صورت مستقیم از مزرعه به بازار از اواخر مهر ماه تا نیمه اول آبان ماه شد.

وی افزود: گسترش و توسعه تولید گلخانه‌ای سبزی و صیفی‌جات در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی نیز است و می‌تواند باعث تولید پایدار و مستمر این‌گونه محصولات مانند گوجه‌فرنگی و جلوگیری از نوسانات آن در بازار شود. به‌عنوان مثال سالانه در همین بازه زمانی آبان و آذر به حدود ۳۰ هزار تن تولید گوجه‌فرنگی و عرضه به بازار نیاز داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اظهار کرد: اجرای این سیاست نیاز به ابزار و امکانات مورد نیاز دارد؛ به‌گونه‌ای که باید با سرمایه‌گذاری و تکنولوژی مورد نیاز، گلخانه‌های مدرن و مجهز ایجاد شود. چرا که در حال حاضر اگر متوسط برداشت گوجه‌فرنگی در هر هکتار از مزرعه ۷۰ تن باشد، باید این میزان در گلخانه مدرن حدود ۴۵۰ تن در هکتار باشد تا بتوان سود معقولی برای کشاورز در نظر گرفت و قیمت را در بازار کنترل کرد.

کشاورز گفت: در حال حاضر متوسط تولید و برداشت گوجه‌فرنگی در گلخانه‌های کشور کمتر از ۱۸۰ تن در هکتار بوده که به دلیل بالا نبودن سطح تکنولوژی آنها است.