خبرگزاری فارس: مدیرکل بررسی و تعیین ارزش گمرک ایران از ایجاد کد شناسه ارزش کالاهای وارداتی تا پایان سال خبر داد و گفت:‌ در بخش تعیین ارزش لوازم خانگی و برقی کم‌اظهاری قیمت کالا وجود دارد. خداکرم اسکندری درخصوص علت اختلاف قیمت کالا توسط واردکنندگان و نیز تعیین ارزش کالا در گمرک اظهار کرد: عمده اختلافات به دلیل تنوع کالایی در کشور بوده و البته براساس سوابق، قانون کالاها را تعریف و دسته‌بندی کرده است. مدیرکل بررسی و تعیین ارزش گمرک ایران افزود: یکسری کالاها بورسی است که طبق قانون امور گمرکی از سایت‌ها و منابع معتبر برای تعیین ارزش آنها استفاده می‌شود و درخصوص فلزات اختلاف تعیین ارزش تقریبا به صفر رسیده، زیرا قیمت خرید و فروش‌ها به روز است.

وی با بیان اینکه برای برخی کالاها مانند شکر، برنج و خوراکی براساس اقتضائات تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: درخصوص برنج تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه مربوطه امضا شده و استعلام از شرکت بازرگانی دولتی صورت گرفته و اختلافات به صفر رسیده است. کالاهایی که ماخذ کمتری دارند معمولا اگر حجم خرید بالا باشد قبل از گشایش اعتبارات اسنادی توسط بانک، ارزش کالا براساس پیش فاکتور با گمرک مکاتبه می‌شود. اسکندری ادامه داد: عمده کالاهایی که نیاز به تعیین ارزش دارد با بخش خصوصی هماهنگ می‌شود و مشکلات و اختلاف در این زمینه به حداقل رسیده است.

این مقام مسوول درخصوص کم‌اظهاری کالاها گفت: اکنون ورود اطلاعات بیش از ۸۰ درصد کالاها از طریق سامانه بوده و البته اگر کالایی دارای ماخذ بالا باشد، برای واردکنندگان کم‌اظهاری مقرون به صرفه است. در حال حاضر واردات از کشورهای اروپایی معمولا با جعل اسناد کمتری همراه است اما کالایی که از کشورهای عربی و چین خریداری می‌شود ممکن است جعل اسناد صورت بگیرد یا سند طبق اظهار خود واردکننده تنظیم شود که در این حالت سابقه ترخیص گذشته براساس قانون در نظر گرفته می‌شود.

مگر اینکه صاحب کالا مدارکی ارائه دهد که نشان‌دهنده قیمت‌های واقعی باشد و در صورت اعتراض، موضوع به کمیسیون رسیدگی و تجدیدنظر می‌رود. اسکندری یکی از کارهای مهم گمرک را بحث راه اندازی شناسه ارزش کالا دانست و اضافه کرد: این موضوع در مراحل اولیه قرار دارد و اگر اجرایی شود برای تمام کالاهای وارداتی یک فراخوان ارائه می‌شود تا براساس سابقه و اسناد نسبت به تعیین ارزش با ارائه یک کد ۴ رقمی اقدام خواهد شد تا در گمرکات کشور به صورت یکسان عمل شود، برای مثال تلویزیون ال‌ای‌دی ۲۴ اینچ وارداتی یک کد شناسه خواهد داشت و سیستم به صورت الکترونیکی نسبت به ارزش کالا اقدام می‌کند. وی مزیت این سیستم را عدم نیاز به بررسی و کارشناسی نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: از طرفی اگر مغایرتی در اظهار وجود داشته باشد، سیستم آن را در نوبت بررسی قرار می‌دهد در غیر این صورت وارد مرحله بعد برای ترخیص می‌شود.

اسکندری اظهار کرد: ایجاد کد شناسه ارزش کالا قبل از پایان سال نهایی می‌شود که حداکثر از سال آینده برای هر کالا یک کد شناسه ارزش ایجاد و چالش‌ها و مشکلات رفع و از تخلف‌های احتمالی به صورت کامل جلوگیری شود.