خبرگزاری تسنیم: رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه یک بشکه میوه ۳ تا ۸ برابر یک بشکه نفت ارزآوری دارد، گفت: زیرساخت‌ها و سیاست‌های فعلی برای جهش صادرات غیرنفتی مناسب نیست. نورانی با بیان مطلب فوق افزود: یکی از جایگزین‌های خوب برای نفت، صادرات غیرنفتی کشور است که با توجه به قیمت نفت و میوه‌ هر بشکه میوه ۳ تا ۸ برابر یک بشکه نفت برای کشور ارزآوری دارد، به‌طور مثال ارزش دلاری یک بشکه گیلاس ۸ برابر یک بشکه نفت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه یکی از ایرادات موجود افتخار به واردات است، گفت: باید تفکر حاکم به‌گونه‌ای باشد که نیازهای اصلی کشور همچون گندم در داخل کشور تولید شود و می‌توان برای حمایت از تولیدکننده و عدم خروج ارز از کشور محصولات استراتژیک تولید داخلی را گران‌تر از قیمت جهانی خرید کرد.

وی همچنین افزود: تولیدکنندگانی که تولیدات صادرات‌محور با کیفیت مناسب دارند وضع معیشتی بهتری نسبت به دیگر تولیدکنندگان دارند و در حال حاضر تولید صادرات محور سیب درختی ‌روی درخت کیلویی ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان و کیوی ۲۴۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان است.

نورانی با بیان اینکه تعرفه‌های صادراتی و مالیات‌ بر ارزش افزوده ترمز صادرات است، تاکید کرد: جای سوال دارد که چرا نرخ خدمات بانک توسعه صادرات که بانک همراه صادرات محصولات غیرنفتی کشور است، افزایش قابل‌توجهی داشته است.

وی افزود: تا زمانی که تفکرهای مالی مسوولان در راستای توسعه صادراتی و افزایش تولید که پشتوانه صادرات است، تغییر نکند، شاهد توسعه صادرات نخواهیم بود.