گروه بازرگانی: وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از مصوبه دولت قبل در زمینه اخذ تعهد ارزی از صادرکنندگان گفت: این کار باعث شد صادرات غیرنفتی کشور برای نخستین بار دچار افت شود. البته با تلاش زیاد توانستیم در آذر سال گذشته این مصوبه را لغو کنیم. همچنین امسال ۱۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان جایزه صادراتی در نظر گرفته شده و امیدواریم در بودجه سال آینده نیز همین مبلغ هرچند ناچیز است مجددا به صادرکنندگان اختصاص یابد. محمدرضا نعمت‌زاده، در برنامه «پایش» درباره مشکل ایجاد شده برای صادرات ۱۵ هزار راس گوسفند در گمرک نیز توضیح داد: به دلیل نزدیک شدن عید قربان تقاضا برای بز و گوسفند ایرانی از سوی کشورهای عربی و منطقه افزایش یافته و صادرات دام زنده در حال افزایش است. در دولت قبل مصوبه‌ای تصویب شد که از صادرات گوسفند عوارض ۶۰ درصدی دریافت شود که این مصوبه را لغو کردیم و این مشکل در حال حاضر برطرف شده و آن زبان‌بسته‌ها می‌توانند روانه بازارهای صادراتی شوند!

در همین حال روز گذشته معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس مصوبه روز گذشته شورای عالی اقتصاد که به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، عوارض صادرات دام سبک از کشور لغو شد.

عبدالمهدی بخشنده خاطرنشان کرد: براساس دستور رئیس کل گمرک کشور، این مصوبه از هفتم مهرماه قابلیت اجرا دارد و همچنین مصوبه یادشده مشمول صادرات دام سبک از اول شهریورماه سال جاری به این سو نیز می‌شود.

جنجال پالم از دیدگاه نعمت زاده

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگری درباره گفته‌های اخیر خود «که برای تغییرات مدیرانش تحت فشار است»، اظهار کرد: بنده از سوی مردم، جامعه، استانداران و نمایندگان مجلس تحت فشار هستم تا تعداد بیشتری از مدیران دولت قبل را که هم‌اکنون در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند تغییر دهم. تاکنون نیز ۲۳ تغییر داشته‌ایم اما تلاش می‌کنم تغییرات براساس نظر کارشناسی انجام شود. او همچنین با انتقاد ضمنی از مباحث مطرح شده درباره استفاده از روغن پالم در صنعت لبنیات عنوان کرد: استفاده از روغن پالم در تولید برخی محصولات لبنی خاص براساس مجوز و استاندارد انجام شد و در واقع کار غیرقانونی در این زمینه صورت نگرفت. از سوی دیگر باید بدانیم در دنیا بیش از ۱۷۲ میلیون تن روغن نباتی تولید می‌شود که ۶۰ میلیون تن آن مربوط به روغن پالم است. وی اضافه کرد: دلیل رشد واردات روغن پالم به کشور نیز این بود که واردات روغن سویا از آمریکا به دلیل تحریم دچار مشکل شد و به همین دلیل به سمت واردات روغن پالم از مالزی رفتیم. با این وجود در سال جاری سقف واردات روغن پالم از کل واردات روغن کشور ۳۰ درصد تعیین شده است که در پنج ماهه امسال این سقف رعایت شد.

نعمت‌زاده همچنین با اشاره به وجود واحدهای صنعتی تعطیل و واحدهایی که با ظرفیت پایین حدود ۵۰ درصد فعال هستند، گفت: در ۶ ماه نخست امسال در زمینه کامیون و کشنده ۴۵ درصد، دارو ۹/۸ درصد، لاستیک خودرو ۸/۷ درصد، کاغذ ۱/۸ درصد، روغن نباتی ۴/۳درصد، فولاد خام ۶/۷ درصد، کاتد مس ۸/۵ درصد و کنسانتره زغال سنگ نیز ۸ درصد افزایش تولید داشتیم. وی ادامه داد: در ماه نخست سال جاری به دلیل رکود پروژه‌های ساختمانی و کاهش صادرات به کشور همسایه در زمینه تولید سیمان ۶ درصد رشد منفی داشتیم. در زمینه انواع پلیمرها و پلاستیک‌ها ۷/۴ درصد، در زمینه کودهای شیمیایی ۱/۶درصد و در زمینه انواع مواد شیمیایی ۹/۲ درصد افزایش تولید داشته‌ایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با پرونده بازگرداندن معدن از همسر یکی از مدیران این وزارت گفت:‌ معدن متعلق به استان خراسان بوده و در سال ۱۳۸۱ به همسر یکی از کارشناسان پیمانی اداره صنعت، معدن و تجارت با توجه به مجوز دریافتی واگذار شده است. صنایع و معادن اعلام کرده بود که واگذاری به افراد درجه یک غیرقانونی است و بنابراین این خانم مجوز را به یک شرکت دیگر انتقال داد که ما پروانه آن شرکت را لغو کردیم اما بازپرس پرونده دستور داد که طبق قانون باید معدن را بازگردانیم. در نهایت این پرونده همچنان ادامه داشته و پیگیر حل مساله هستیم. وی با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر بیش از ۲۰۰ پروانه معدن لغو شده است، گفت: دولت برای اکتشاف روی ۱۰۰ درصد پهنه‌ها دست گذاشته بود اما اعلام کردیم که دولت فقط ۲۰ درصد را نگه دارد و ۸۰ درصد باقیمانده را آزاد کنند. یقین دارم تا پایان سال جاری اغلب این پهنه‌ها به سرمایه‌گذاران واقعی واگذار شود.

نعمت‌زاده درخصوص شایعه حضور دخترش در واردات دارو گفت: دختر بنده بیش از ۱۵ سال است که داروساز است. روزنامه‌ای از قول یکی از نمایندگان مجلس نوشته بود که دختر من مافیای دارو است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این حرف‌ها لطفی است که یک عده در حق ما دارند، ایشان تحصیلات داروسازی دارد و سال‌ها است که داروخانه یکی از بیمارستان‌ها را با دوستان خودش راه‌اندازی کرده، از طرف دیگر داروخانه بیمارهای خاص را تشکیل داده و زحمت کشیده است. نعمت‌زاده افزود: اکنون فرزندان من در زمینه تحصیلی خود مشغول فعالیتند، گناه بچه‌های من این است که هم‌نام من هستند ولی خدا شاهد است که کوچک‌ترین حمایت خاصی از این بچه‌ها نکردم و خدا را شکر که روی پای خود زندگی معمولی دارند.