گروه بازرگانی: به‌دنبال تحریم‌ها علیه روسیه متاثر از بحران اوکراین و اعلام فهرست مواد غذایی مورد نیاز این کشور، وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل ستاد توسعه صادرات ایران به روسیه خبر داد. در پی کشمکش اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه، رئیس‌جمهور روسیه واردات محصولات کشاورزی، مواد اولیه و مواد غذایی، میوه و سبزیجات را از اتحادیه اروپا ممنوع اعلام کرد. متناسب با همان وضعیت، لیست جدیدی برای رفع نیازمندی کشور روسیه آماده شد که براساس گفته مقامات کشورمان، ایران نیز می‌تواند یکی از کشورهای صادرکننده به روسیه باشد. چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره در جریان سفر اخیر خود به گیلان اعلام کرده بود: فرصت مناسبی برای صادرات صنایع غذایی و کشاورزی ایران به بازار روسیه فراهم شده است. این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی نیز از تشکیل ستاد توسعه صادرات به روسیه خبر داده است. به گزارش «ایسنا»، محمود حجتی در این باره اعلام کرده با توجه به شرایط ویژه حال حاضر اتحادیه اروپا و روسیه، در وزارت جهاد کشاورزی ستاد توسعه صادرات محصولات غذایی به روسیه تشکیل شده که از اجناس اصلی که به این کشور صادر می‌شود، مرغ و تخم‌مرغ است.

ایران جانشین اروپا در روسیه

در همین حال معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» تاکید کرده: بازرگانان ایرانی قصد دارند در شرایط تحریم کشورهای اروپایی، بازار روسیه را برای صدور مواد غذایی و میوه در دست بگیرند. میرابوطالب بدری با بیان سخت‌گیری در کیفیت محصولات صادراتی تصریح کرد: به دلیل تحریم کالاهای کشاورزی کشورهای اروپایی به روسیه، دولت درصدد است در بخش میوه و تره‌بار، شیلات و طیور افزایش صادرات به روسیه داشته باشد. وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی غذا (World Food) روسیه در آینده‌ نزدیک برگزار خواهد شد، به این نکته اشاره کرد که بازرگانان استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی و اردبیل برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند و مذاکره‌هایی در راستای صادرات سیب زمینی اردبیل، مرکباتی مانند پرتقال و کیوی در گیلان و مازندران و همچنین محصولات لبنی صورت گرفته است. این مسوول در سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه باید سعی شود به صورت جزیره‌ای عمل نشود، اظهار امیدواری کرد: در صورت هماهنگی می‌توان صادرات آبزیان مانند میگو و طیور از جمله مرغ را در دستور کار قرار داد. در همین حال دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نیز از اعلام فهرست محصولات غذایی مورد نیاز روسیه از ایران خبر داد. کاوه زرگران در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به دیدار چند روز پیش خود با مقامات روسیه اظهار کرد: با توجه به دستور اخیر رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات غذایی از اتحادیه اروپا، این کشور تلاش دارد نیاز خود را در این حوزه از سایر کشورها تامین کند که ایران یکی از این گزینه‌ها است.

به گفته وی در دیدار اخیر با مقامات روسیه، آنها نیازمندی‌های غذایی و کشاورزی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را به کانون انجمن‌های صنایع غذایی به عنوان نماینده صنعت غذای کشور اعلام کردند.