گروه بازرگانی: در نخستین اجلاس بین‌المللی تجارت ایران و عراق از نشان ملی تجارت با عراق رونمایی می‌شود. روز گذشته جهانبخش سنجابی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در شورای سیاست‌گذاری اجلاس بین‌المللی تجارت این دو کشور با اعلام این خبر گفت: ایده نشان ملی تجارت از سال گذشته با مکاتبه با دستگاه‌هایی که به‌نوعی در تعاملات تجاری دو کشور نقش دارند، آغاز شده و برای نخستین بار است که نشان ملی تجارت بین ایران و شریک تجاری‌اش تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه این نشان برای ایجاد رقابت به تولیدکنندگان و صادرکنندگان ممتاز به عراق اهدا می‌شود، افزود: در این اجلاس خیلی به‌دنبال مذاکرات دوجانبه نیستیم و تلاش بر این است زمینه اعتباربخشی و اطمینان‌بخشی میان دو کشور فراهم شود.

در این نشست همچنین محمدرضا ایزدیان، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه توسعه صادرات ایران به عراق در دستور کار قرار گرفته است، گفت: چون ایران عمدتا به عراق صادرات دارد، پیشنهاد می‌شود شورای عالی صادرات جایگزین کمیته دائمی مقررات صادرات و واردات شود تا کارها یکسو و هم‌جهت باشد.

در ادامه، مجید قربانی فراز، مسوول دفتر عراق در سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: پیش از این برآورد می‌شد بی‌ثباتی‌ها و ناآرامی‌های عراق تا یک ماه آینده حل شود، اما به نظر می‌رسد عمق این مشکلات وسیع‌تر از این است. به همین دلیل پیشنهاد کردیم نقشه راه در دو بخش کردستان و اربیل مشخص شود.

وی گفت: سال گذشته حدود ۵میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار صادرات کالا و یک میلیارد و ۲۶۷میلیون دلار صادرات خدمات فنی- مهندسی به عراق داشتیم و میزان صادرات کالا در چهارماه نخست سال جاری به یک میلیارد و ۴۲۸میلیون دلار و صادرات خدمات در این مدت به ۳۷۰میلیون دلار رسیده است.

نماینده سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه یکی از موارد مطرح‌شده در نقشه راه تجارت با عراق، امضای موافقت‌نامه‌های اقتصادی- تجاری با این کشور است، تاکید کرد: بعد از انقلاب هیچ موافقت‌نامه‌ای بین ایران و عراق امضا نشده و هر چه بوده یادداشت تفاهم بوده است در حالی که عراق بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود. بنابراین وقتی موافقت‌نامه‌ای وجود ندارد نمی‌توان از تجارت ترجیحی و تجارت آزاد با این کشور سخن به میان آورد.