گروه بازرگانی: در حالی که در روزهای گذشته خبر لغو یا ادامه کار ثبت سفارش پی‌درپی تایید و تکذیب می‌شد، روز گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت از ادامه ثبت سفارش طبق روال سابق خبر داد. این در حالی است که معاون امور فنی گمرک از حذف سیستم ثبت سفارش از ۱۱مردادماه خبر داده بود. ولی‌الله افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: ثبت سفارش مانند گذشته دنبال می‌شود و دچار هیچ‌گونه تغییر ساختاری که از آن به عنوان جامعه آماری واردات یاد شود نخواهد شد. وی افزود: ثبت سفارش به قوت خود در مراحل واردات کالا به کشور باقی خواهد ماند و حذف یا محدودیتی در رابطه با آن اعمال نخواهد شد. رئیس سازمان توسعه تجارت باور برخی افراد را از آینده ثبت سفارش مبنی براینکه «ثبتارش» پایگاه دریافت آمار واردات خواهد شد ، رد کرد و گفت: تغییرات تنها در مسیر تسریع مراحل و زمان واردات است و همچنان وارد کنندگان از طریق سایت «ثبتارش» به ارائه ثبت سفارش می‌پردازند.

او یادآور شد: اهدای جوایز صادراتی از سال ۸۹ متوقف شده و قولی مبنی بر اهدای این جوایز داده نشده، در زمان فعلی این موضوع در حال بررسی است که اگر شرایط فراهم باشد و مجلس با ارائه مصوبه و تعیین بودجه امکان ارائه جوایز صادراتی را فراهم سازد این موضوع با شرایط خاص عملی شود.

افخمی راد تصریح کرد: جوایز خاص در صورت فراهم شدن امکانات تنها به صنایعی داده خواهد شد که از ارزش افزوده بالایی برای کشور برخوردار باشد.