ایرنا: دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه کشور ما تولید محور نیست، بلکه واردات محور است گفت: از زمانی که درآمدهای نفتی کاهش یافت، کشور تولیدمحور شد، اما ذات درآمدهای نفتی سبب می‌شود که ارز ارزان‌تر از قیمت واقعی باشد و این به معنای نابودی تولید داخلی است. اکبر ترکان افزود: هنگامی که تامین درآمدها از طریق واردات انجام شود، زیرساخت‌ها اصلاح نمی‌شود و در این حالت، کالاهای وارداتی و طعم سود آنها چنان مزه می‌کند که خود تبدیل به محور اصلی می‌شود. مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بندر هامبورگ ایجاد و سپس منطقه آزاد اعلام شد، افزود: زمانی که زیرساخت‌ها در مناطق آزاد تامین و سپس به عنوان منطقه آزاد اعلام شود، می‌توان از سرمایه‌گذار دعوت به سرمایه‌گذاری کرد.

ترکان با اشاره به اینکه نماد سرمایه‌داری تجاری پاساژ و نماد سرمایه‌داری صنعتی کارخانه است، افزود: زمانی که هنوز کارخانه‌ای وجود ندارد و منطقه آزاد ایجاد می‌کنیم، آن منطقه کلکسیونی از پاساژ خواهد شد به این معنی که ما همواره کار را از آخر شروع می‌کنیم، در حالی که ابتدا باید بنگاه‌های تولیدی را توانمند کرد. وی افزود: اگر قبل از ایجاد مناطق آزاد، مشکل سخت‌افزاری وجود داشته باشد، بیماری هلندی، درآمد نفتی و... معلول آن بوده و بیانگر این است که نظام برنامه‌ریزی ما نتوانسته درآمد نفتی ما را در مسیر تولید قرار دهد.

وی دولت را مسوول تامین زیرساخت‌ها دانست و افزود: بنادر آبادان و خرمشهر به دلیل لایروبی نشدن اروند، نمی‌توانند پذیرای کشتی‌های بزرگ باشند، اما لایروبی اروند مستلزم توافق دو دولت است و به دلیل عدم توافق، این کار انجام نشده است.