خبرگزاری فارس: دبیر انجمن صنایع روغن‌کشی ایران با بیان اینکه صنعت روغن‌کشی در سال ۹۲ تنها با ۸ درصد ظرفیت کار کرده است، گفت: واردات بی‌رویه روغن خام باعث تعطیلی برخی کارخانه‌های روغن‌کشی شده و در این شرایط مسوولان وزارت کشاورزی نیز سکوت کرده‌اند.

اکبر سبقتی افزود: ۲۷ کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت بیش از ۵/۴ میلیون تن در کشور وجود دارد که به دلیل سیاست‌های نادرست اقتصادی به تعطیلی کشیده شده است.

وی درخصوص وضعیت روغن‌کشی طی یک دهه اخیر افزود: با توجه به بند ۵ ماده ۱۰۶ قانون برنامه سوم، دولت موظف شد به جای واردات روغن خام و کنجاله به‌منظور حفظ اشتغال و انتقال بخشی از ارزش افزوده حاصل از فعالیت روغن‌کشی در داخل کشور دانه‌های روغنی را وارد کشور کند؛ اما متاسفانه دولت‌ها این بند از قانون برنامه سوم را نادیده گرفتند. دبیر انجمن صنایع روغن‌کشی خاطرنشان کرد: دولت نهم با حذف تعرفه کنجاله و اعمال برخی سیاست‌ها در سال ۸۵ شرایط را برای واردات بی‌رویه کنجاله و روغن خام مهیا کرد و اجرای این سیاست‌ها عملا صنعت روغن‌کشی را به تعطیلی کشاند.

وی اجرای قانون انتزاع را فرصت مناسبی برای یکپارچه‌سازی تصمیمات در یک وزارتخانه با متولی واحد دانست و گفت: اجرای درست قانون انتزاع می‌تواند بخشی از مشکلات موجود را برطرف کند. وی با گلایه از برخورد دوگانه برخی مدیران وزارت جهاد‌کشاورزی با مقوله تولید و تنظیم بازار گفت: نمی‌توان به بهانه حمایت از یک صنعت، صنایع دیگر را نادیده گرفت.

وی اظهار کرد: دولت به‌عنوان متولی تنظیم بازار باید تدبیری بیندیشد تا صنایع بتوانند در کنار یکدیگر ضمن ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، به امنیت غذایی و خودکفایی نیز کمک کنند. سبقتی با اشاره به نامه‌های بی‌پاسخ مانده این انجمن به برخی مدیران وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی دو نامه جداگانه به قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی، خواستار بررسی وضعیت موجود و پیشنهادهای این انجمن در خصوص تنظیم بازار کنجاله و روغن خام شده‌ایم که متاسفانه به‌رغم پیگیری‌های فراوان تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. وی تصریح کرد: نباید بخشی‌نگری و منافع گروهی به امنیت غذایی و تولید و اشتغال در کشور لطمه بزند.