گروه بازرگانی- یک هیات بلندپایه پارلمانی رومانیایی عصر روز سه‌شنبه با حضور در اتاق تهران با یحیی آل‌اسحاق دیدار و گفت‌وگو کرد. این هیات که به سرپرستی سورین روشکا استانسکو رئیس گروه دوستی پارلمانی رومانی به ایران آمده در این دیدار بر توسعه روابط تجاری بین دو کشور تاکید ویژه داشت و از اتاق تهران خواست تا در مورد تامین کالاهای وارداتی و صدور محصولات ایرانی به این کشور برنامه ویژه‌ای داشته باشد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در نشست گروه دوستی پارلمانی رومانی با رئیس اتاق تهران همچنین مسائل مختلفی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تا روابط دیرینه دو کشور و همچنین تجارت از طریق تهاتر مورد توجه دو طرف قرار گرفت. آل‌اسحاق روابط اقتصادی دو کشور را دارای اوج و فرودهای بسیار خواند و گفت: در طول سال‌های گذشته که به آمار مبادلات تجاری دو کشور نگاه کنید، می‌بینید که تجارت بین دو کشور از رقمی در حدود ۴۴۰ میلیون دلار در سال به رقم ۴۷ میلیون دلار کاهش یافته که نشانه خوبی نیست. در حالی که همین دو سال قبل ما ۲۰۸ میلیون دلار مبادله تجاری با یکدیگر داشته‌ایم در سال گذشته تنها ۴۷ میلیون دلار بده‌بستان داشته‌ایم که روند نزولی سریعی را نشان می‌دهد. وی دلایل این سیر نزولی را مسائل متعددی چون تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، شرایط اقتصادی دو کشور، چرخش مبادلات تجاری ایران به سمت شرق و تحت فشار بودن کشورهایی چون رومانی در مبادله با ایران خواند و گفت: مشخص است که تداوم این وضعیت به نفع هیچ یک از دو کشور نیست. محدودیت‌های ایجاد شده برای کشورهایی چون رومانی در حالی است که خود کشورهای تحریم‌کننده با ایران روابط اقتصادی دارند و حاضر به قطع آن نشده‌اند. رئیس اتاق تهران با اشاره به رقم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران ظرف یک‌سال گذشته افزود: اغلب کالاهای صادراتی ایران به رومانی شامل محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده و کالاهای رومانیایی که به ایران آمده بیشتر محصولات و کالاهای صنعتی بوده است.

سورین روشکا استانسکو، رئیس گروه دوستی پارلمانی رومانی نیز با اشاره به سابقه طولانی روابط دو کشور اعلام کرد که این روابط پیش از آنکه سیاسی و دیپلماتیک و از طریق سفرا و دیپلمات‌ها شکل بگیرد بین بازرگانان و تجار دو کشور بوده و در واقع آنان پایه‌گذاران روابط دو کشور ایران و رومانی هستند. استانسکو تاکید کرد که رومانی دوست دائمی ایران در اتحادیه اروپا و همیشه حامی و پشتیبان این کشور است. او گفت: ما به اینجا آمده‌ایم تا به شما اطمینان بدهیم که در حوزه بین‌الملل، رومانی در کنار شما است. ایران باید فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد و هیچ کس نمی‌تواند این حق را از ایران سلب کند. رئیس گروه دوستی پارلمانی رومانی افزود: در آینده نزدیک یک هیات تجاری از رومانی به تهران خواهد آمد و ما منتظریم پس از آن میزبان هیات تجاری اتاق تهران در رومانی باشیم. وی گفت:‌ من امیدوارم در اولین روزی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو می‌شود، رومانی این فرصت را داشته باشد که روابط خود با ایران را توسعه دهد و به همان یک و نیم میلیارد دلاری که در سال ۱۹۸۳ بوده برگرداند.

سورین روشکا استانسکو همچنین درخواست کرد فهرستی از کالاهای موردنیاز ایران با حجم مورد نیاز در اختیار این گروه قرار گیرد تا فعالان اقتصادی رومانی نسبت به تامین این کالاها اقدام کنند. او همچنین خواست تا فهرست اقلام صادراتی ایران و ظرفیت صادرات این کالاها نیز به این گروه داده شود تا اقتصاد رومانی بداند چه میزان از نیازهایش را می‌تواند از طریق ایران تامین کند. استانسکو همچنین درخواست کرد تا اتاق‌های بازرگانی دو کشور آگاهی و اطلاعات لازم را در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اختیار هم قرار دهند تا سرمایه‌گذاران بدانند در چه حوزه‌هایی در دو کشور می‌توان سرمایه‌گذاری کرد.