دنیای اقتصاد-گزارش تجارت خارجی ایران در نخستین ماه سال ۹۳ از خیز صادرات کالاهای غیر نفتی با احتساب میعانات گازی و پیشی گرفتن آن از واردات حکایت دارد. براساس تازه‌ترین گزارش گمرک، ارزش صادرات در فروردین‌ماه، ۲ میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۰/۱۰درصدی داشته است. ارزش واردات نیز در این ماه ۲ میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳/۲۱درصد رشد داشته است. آمار مقدماتی گمرک در نخستین ماه سال 93 منتشر شد

رقابت تنگاتنگ صادرات و واردات

گندم، برنج، کنجاله، شکر و ذرت در صدر کالاهای وارداتی هستند

هما کبیری- تجارت خارجی ایران در سال ۹۳ در حالی کلید خورد که در سال ۹۲، واردات ۵۰ میلیارد و ۸۱۸میلیون دلاری در مقابل صادرات ۴۱میلیارد و ۶۲۸میلیون دلاری گوی سبقت را ربوده بود. اما آمار مقدماتی مقایسه‌ای گمرک در نخستین ماه سال ۹۳ حاکی از خیز صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی برای پیشی گرفتن از واردات است. بر اساس آمار اداره کل گمرک جمهوری اسلامی مثبت بودن تراز تجاری در فروردین ماه در حالی اعلام شد که صادرات رقم ۶میلیون و ۲۳۶هزار تن را در آمار وزنی ثبت کرد و در مقابل، واردات در رقم ۲میلیون و ۶۴۴هزار تن باقی ماند. به این ترتیب رشد وزنی صادرات و واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵/۵ و ۷۳/۳۹ بوده است.

بر اساس این گزارش، ارزش صادرات ۲میلیارد و ۴۲میلیون یورو معادل ۲میلیارد و ۸۲۴میلیون دلار بوده که به ترتیب از نظر یورویی و دلاری ۳۰/۳ و ۴۰/۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین ارزش واردات نیز یک میلیارد و ۸۲۳میلیون یورو معادل ۲میلیارد و ۵۱۴میلیون دلار اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برحسب یورو و دلار به ترتیب ۳۷/۱۴ و ۵۳/۲۱ درصد رشد داشته است.

رشد پنج درصدی صادرات در وزن عمده اقلام صادراتی در سه گروه میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها قرار دارد که به این ترتیب اقلام عمده صادرات در مدت ۳۱ روز اول سال ۹۳، شامل پروپان مایع‌شده به ارزش ۲۱۱میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۴/۱۰درصد، بوتان مایع‌شده به ارزش ۱۳۱میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۲/۶درصد، متانول به ارزش ۱۰۲میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۸/۴درصد بوده است. در ترکیب کالاهای صادراتی نیز، میعانات گازی به میزان ۸۴۶هزار تن، محصولات پتروشیمی به میزان یک میلیون و ۱۱هزار تن و سایر کالاها به میزان ۴میلیون و ۳۷۹هزار تن سهم داشته اند تا به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال ۹۲، از نظر وزنی با رشد ۳۵/۳۸، کاهش ۸۲/۴ و افزایش ۲۸/۳درصدی همراه باشند.

عمده صادرات ایران در یک ماه گذشته به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان بوده است. در این میان، ۲میلیون و ۲۲۷هزار تن کالا به ارزش ۱۷میلیارد و ۵۷۶میلیون ریال ( ۶۹۴میلیون دلار) به کشور چین، یک میلیون و ۱۳۵هزار تن کالا به ارزش ۹میلیارد و ۲۷۱میلیون ریال (۳۶۵میلیون دلار) به کشور عراق، ۳۳۷هزار تن کالا به ارزش ۵میلیارد و ۳۲۲میلیون ریال (۲۱۰میلیون دلار) به امارات متحده عربی، ۳۳۴هزار تن به ارزش ۳میلیارد و ۴۹۳میلیون ریال (۱۳۸میلیون دلار) به هند و ۱۰۸هزار تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۵۳۳میلیون ریال (۱۰۰میلیون دلار) به افغانستان صادر شده و مابقی یک میلیون و ۲۳۹هزار تن محصولات غیرنفتی به ارزش ۱۳میلیارد و ۶۹۳میلیون ریال (۵۳۹میلیون دلار) به سایر کشورها صادر شده است.

بر اساس گزارش گمرک، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۲۷۵یورو معادل ۳۷۹دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۴/۶درصدی برحسب یورو معادل کاهش ۲۶/۰درصدی برحسب دلار همراه بوده است.

امارات همچنان در صدر صادرکنندگان

هر چند که یکی از برنامه‌های اساسی دولت یازدهم خودکفایی در تامین کالاهای اساسی و غذا در کشور است و رئیس‌جمهور نیز در این رابطه دستور خودکفایی در هشت محصول اساسی کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی صادر کرده، اما آمار فروردین‌ماه گمرک باز هم حاکی از آن است که عمده محصولات وارداتی کشور در این مدت هنوز هم کالاهای اساسی است. هر چند که در سال گذشته وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب گوی سبقت را از سایر کالاهای وارداتی ربوده بود و بعد از آن کالاهای اساسی قرار داشتند، اما در ماه آغازین سال جاری این کالاهای اساسی هستند که در صدر جدول واردات قرار دارند. بر این اساس، گندم به ارزش ۳۲۹میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۸/۱۳ درصد، برنج به ارزش ۹۵میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۸/۳ درصد، کنجاله به ارزش ۸۸میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۲/۳درصد، شکر به ارزش ۷۸میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۱/۳ درصد و ذرت به ارزش ۶۵میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۷/۲درصد پنج قلم کالای عمده وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند. بیشترین کالاهای وارداتی ایران از کشورهای امارات متحده عربی با سهم ۰۳/۲۴ درصد، چین با سهم ۶۹/۱۷ درصد، هند با سهم ۳/۹ درصد، ترکیه با سهم ۰۴/۸ درصد و کره‌جنوبی با سهم ۲۱/۶ درصد وارد کشور شده و سهم سایر کشورها نیز در این میان ۷۳/۳۴ درصد است.

متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۶۹۰یورو معادل ۹۵۱دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۰۵/۱۸درصدی در ارزش یورو معادل کاهش ۹۹/۱۲درصدی در ارزش دلار همراه بوده است.

رقابت صادرات با واردات در ماه اول 93