گروه بازرگانی- با وجود شروع اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، همه تعاونی‌های فرهنگیان برای اجرای مرحله دوم سبد کالایی تجهیز شده‌اند. با توجه به ایجاد سامانه جدید ثبت‌نام سبد کالا برای توزیع سبد دوم کالایی در اردیبهشت ماه، اخبار جدیدی از جزئیات اعطای سبد دوم کالایی منتشر شده است. این در حالی است که در آستانه نام نویسی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است دولت همچنان ادامه توزیع سبدهای رایگان کالایی را در دستور کار خود دارد. به گفته ربیعی دولت تلاش می‌کند مشکلات گام اول اجرای طرح واگذاری بسته رایگان کالایی را برطرف کند و به صورت کلی بسته‌های کالایی سال ۹۳ به نحوی توزیع شود که مردم بتوانند آزادانه و به شکل کارتی خرید کنند.

این در شرایطی است که مقامات کارگری می‌گویند

۶ میلیون کارگر فاقد شناسنامه کاری و به اصطلاح «زیرزمینی» به علت نبود بانک اطلاعاتی نتوانسته‌اند از توزیع سبدهای کالایی رایگان دولت در سال گذشته بهره‌مند شوند، اما قرار است از طریق ایجاد سامانه ثبت‌نام، برای اولین بار این بانک اطلاعاتی کارگران تشکیل شود. هادی ابوی، عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در همین باره در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه سال گذشته قرار بود همه کارگران از سبد کالا بهره‌مند شوند، گفت: به علت نبود بانک اطلاعاتی دقیق از تعداد کارگران، آمار روشنی از کسانی که موفق به دریافت بسته‌های رایگان دولتی شده‌اند وجود ندارد و از سوی دولت نیز در مورد کارگرانی که توانسته‌اند سبد کالا بگیرند، آماری ارائه نشده است. به گفته این مقام مسوول کارگری کشور هم اکنون با خلأ آمار واقعی از جمعیت کارگری کشور مواجه هستیم و متاسفانه اطلاعات و آمار روشنی از تعداد کارگران شاغل بیمه شده و نشده نداریم اما از طریق موافقت اولیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر است سامانه‌ای برای ثبت‌نام از کارگران از طریق همکاری معاونت روابط کار این وزارتخانه راه‌اندازی شود.

همه تعاونی‌ها تجهیز شده‌اند

در این میان محمد جلیلیان، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرهنگیان کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: همه تعاونی‌های فرهنگیان در تهران و همچنین برخی از تعاونی‌های فرهنگیان دیگر استان‌ها برای توزیع این سبد تجهیز شده‌اند.

وی در پاسخ که میزان مراجعه برای دریافت سبد کالا چگونه است؟ گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی مراجعه به تعاونی‌ها بسیار اندک است. سهمیه‌ا‌ی که به تعاونی‌های زیرمجموعه ما برای توزیع داده شده است، حدود ۷۰ هزار سبد کالا باقی مانده است.

ذخیره گردشی ۱۰ هزار تنی تخم‌مرغ برای سبد کالا

همچنین هدایت اصغری مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی، ذخیره گردشی ۱۰ هزار تنی برای صادرات و سبدکالا در نظر گرفته شده است. به گفته وی، به نظر می‌رسد این ذخیره برای تسهیل صادرات و جبران برخی کمبودهای مقطعی تخم‌مرغ در توزیع سبد کالایی دولت در مرحله اول موثر باشد.