گروه بازرگانی - رئیس اتاق ایران شیوه توزیع یارانه‌ها را صحیح نمی‌داند و بر این باور است منابع یارانه‌ها به جای توزیع اعانه‌ای باید در مسیر توانمندسازی مردم هزینه شود. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در اولین نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و در آستانه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نمی‌توان شیوه فعلی را تغییر داد، به تمام افرادی که نیازمند یارانه نیستند، توصیه کرد در راستای کمک به دولت و به منظور اصلاح طرح هدفمندی یارانه‌ها و صرف بودجه ناشی از آن در جهت توسعه بخش تولید کشور و همچنین حمایت ملی از سیاست‌های اقتصادی دولت انصراف خود را اعلام کنند.

شافعی با اشاره به انصراف اعضای چند اتاق بازرگانی و تشکل‌های استانی از دریافت یارانه تصریح کرد: منابع حاصل از انصراف دریافت یارانه‌ها اگر در جهت تولید، توسعه، درمان و سلامت کشور باشد، نتایج مثبتی دارد. در غیر این صورت، این‌گونه توزیع تاثیر منفی بر اشتغال کشور دارد و در بلندمدت به نفع کشور نیست.

براساس صحبت‌های رئیس اتاق ایران متاسفانه در اقتصاد کشور شاهد رکود اقتصادی، به علت تصمیمات نادرست گذشته هستیم؛ اما با توجه به اینکه تحولات جدیدی در صحنه داخلی و بین‌المللی با حضور دولت جدید در کشور ایجاد شده، قرار است متفاوت با گذشته حرکت شود. شافعی البته در ادامه تاکید کرده بخش خصوصی و دولتی مکمل یکدیگر هستند و باید در کنار هم باشند؛ به‌ویژه اینکه اکنون شرایط متفاوتی به علت فعالیت‌های برون‌مرزی کشور ایجاد شده است. به گفته وی، برای تحقق مدیریت جهادی و عزم ملی در سال فرهنگ و اقتصاد، کافی است به اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار توجه کنیم، زیرا تمام موارد و مسائل لازم در آن دیده شده است. در همین حال علی اصغر جمعه‌ای، رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه براساس قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، اتاق بازرگانی موظف به ساماندهی تشکل‌ها است، درباره تفکیک وظایف تشکل‌ها و کمیسیون‌های هجده گانه اتاق بازرگانی ایران گفت: ازآنجاکه در اتاق بازرگانی ایران تشکل‌های وارداتی متعددی شکل گرفته، قرار است در راستای سیاست‌های اتاق بازرگانی ایران این تشکل‌ها در یکدیگر ادغام شوند.

وی با اشاره به هدف‌گذاری اتاق بازرگانی ایران مبنی بر راه‌اندازی کنفدراسیون واردات تصریح کرد:‌ همه تشکل‌های وارداتی می‌توانند در این کنفدراسیون ادغام شوند. وی در پایان نیز با اشاره به اینکه وظایف کمیسیون‌ها در اتاق بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی کاملا با یکدیگر متفاوت است، گفت: اگر کنفدراسیونی در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود وظایف و جهت‌گیری آن متفاوت از کمیسیون‌های اتاق است.