گروه بازرگانی- سامانه اظهار از راه دور در بزرگ‌ترین گمرک کشور رسما افتتاح شد. به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک با افتتاح رسمی سامانه اظهار از راه دور در گمرک شهید رجایی بندرعباس اظهار کرد: با این سامانه مدت زمان انجام تشریفات گمرکی کالاها به خصوص کالاهای اساسی از ۲ تا ۳ روز به ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد. به گفته کرباسیان، زمان انجام تشریفات گمرکی مسیر قرمز به ۱۴ روز و مسیر سبز به ۲ تا ۳ روز کاهش یافته که قبلا کار واردات کالاها فراتر از مدت زمان یاد شده انجام می‌شد. وی «حمایت از تولید داخلی»، «روان‌سازی صادرات» و «حمایت از کارآفرینان بخش اقتصادی» را مهم‌ترین برنامه‌های سال ۹۳ در گمرک کشور عنوان کرد.

به گفته کرباسیان، سامانه اظهار از راه دور به منظور تسریع در امر ترخیص کالا و روان‌سازی امور گمرکی به اجرا درآمده و در آن تنها با دسترسی به اینترنت و با ارائه اسناد و مدارک از سوی تجار امکان انجام تشریفات گمرکی اعم از مراحل اظهار کالا، تنظیم اسناد و ورود اطلاعات از راه دور و بدون حضور فیزیکی صاحب کالا از هر مکانی فراهم شده است.

در این سفر همچنین ساختمان جدید درب خروج گمرک شهید رجایی بندرعباس به بهره‌برداری رسید که به گفته کارشناسان به تبع آن سرعت انجام امور گمرکی و خروج کامیون‌های حامل بار در بزرگ‌ترین گمرک تجاری کشور تسریع می‌شود.