برچیده شدن بساط دلالان زیر پل میرداماد
گروه بازرگانی- «سختگیری اداره ثبت شرکت‌ها در رابطه با تبدیل شرکت‌ها» بهانه برگزاری آخرین نشست کمیسیون تجارت اتاق تهران در سال 92 بود. در این میان مرتضی ادب، رئیس اداره‌کل ثبت شرکت‌ها در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی بر این باور است که صفوف مراجعه‌کنندگان به اداره ثبت شرکت‌ها به گونه‌ای بوده که عملا خیابان میرداماد بسته می‌شد و در عین حال 500-400 دلال نیز در اطراف این اداره پرسه می‌زدند، اما با برچیده شدن بساط دلالان، بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها 100درخواست تغییر ثبت شرکت‌ که به اداره ثبت رجوع شده، به‌منظور دور زدن قانون و فرار مالیاتی بوده که تبدیل شرکت‌ها هیچ‌گونه مجوزی نداشته است.
پیگیری ایجاد پیشخوان ثبت
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، موضوعی که در آخرین نشست کمیسیون تجارت مطرح شد، «سختگیری اداره ثبت شرکت‌ها در رابطه با تبدیل شرکت‌ها و موانعی که به‌زعم فعالان اقتصادی بر سر راه این جابه‌جایی‌ها وجود دارد» بود که در پایان اعضای کمیسیون خواستار حل‌و‌فصل اختلافات میان دو طرف شدند.
محسن بهرامی ارض اقدس، رئیس کمیسیون تجارت از موافقت چند ماه گذشته اداره‌کل ثبت شرکت‌ها و اتاق تهران برای راه‌اندازی و ایجاد میز ویژه ثبت شرکت‌ها در ساختمان اتاق تهران خبر داد و تصریح کرد: مقرر شد با نقل مکان ساختمان اتاق تهران، این میز به عنوان محلی برای رفع و رجوع عملیات اداری ثبت شرکت‌ها احداث شود. رحمان پور قربان از دیگر اعضای کمیسیون تجارت و دبیر انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات نیز از گرفتاری‌هایی سخن به میان آورد که برخی از صاحبان بنگاه‌های اقتصادی در ماه‌های اخیر در ارتباط با تغییر و تبدیل شرکت‌های خود با آن مواجه شده‌اند.
به گفته پورقربان، صاحبان شرکت‌های تجاری برای اعمال تغییرات در هیات‌مدیره هنگام مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها با مشکلاتی مواجه هستند که این مشکلات مانع دستیابی آنها به خواسته خود می‌شود.
«کندی روند ثبت مکانیزه» و «مشکلاتی که هنگام تشکیل هلدینگ در کنسرسیوم‌ها و هنگام ثبت صورت جلسات مجامع به‌وجود می‌آید» از جمله مواردی بود که رئیس کمیسیون و سایر اعضا آن را تایید کردند.
پاسخ‌های ادب به انتقادها
سرپرست اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در مقام پاسخ درباره راه‌اندازی پیشخوان ثبت شرکت‌ها، گفت: مذاکرات اداره ثبت شرکت‌ها و اتاق تهران پیرامون راه‌اندازی این میز در اتاق تهران از اواخر سال ۹۱ تا اردیبهشت‌ماه سال‌جاری ادامه داشت و در نهایت دو طرف به توافق رسیدند تا میز و پیشخوان ثبت شرکت‌ها در اتاق تهران راه‌اندازی شود و آغاز به‌کار کند. ادب افزود: با وجود توافق صورت گرفته و آمادگی اداره ثبت شرکت‌ها در اجرایی کردن موارد موافقت‌نامه، هنوز اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفته است، حال آنکه در اداره ثبت شرکت‌ها همچنان آمادگی ایجاد و راه‌اندازی پیشخوان ثبت شرکت‌ها وجود دارد.
وی سپس با اشاره به مکانیزه شدن فعالیت‌های اداره ثبت شرکت‌ها، اظهار کرد: از سال ۹۱ به بعد، سیستم دسترسی برخط را در اداره ثبت شرکت‌ها راه‌اندازی کردیم و از آن پس مراجعه‌کنندگان به اداره ثبت شرکت‌ها به جای آنکه متوسل به دلالان زیر پل میرداماد شوند، به‌راحتی می‌توانند از دفتر کار و منزل خود امور مربوط به ثبت شرکت‌ها را انجام دهند.
به گفته ادب، طی سال گذشته، در اداره ثبت شرکت‌ها به حدود
۵۰ هزار شرکت تجاری در خصوص تاسیس و تغییرات، خدمات‌دهی صورت گرفت که البته در سال‌جاری تعداد خدمات‌دهی به شرکت‌ها از رقم ۱۰۰هزار واحد هم عبور کرده است. این در حالی است که در حال حاضر از طریق پست الکترونیک، پیام کوتاه و نیز مراجعه حضوری نتایج درخواست‌های رسیده به اداره ثبت شرکت‌ها قابل پایش و دسترسی است.
براساس صحبت‌های ادب، طی سال گذشته، صفوف مراجعه‌کنندگان به اداره ثبت شرکت‌ها به گونه‌ای بود که عملا خیابان میرداماد بسته می‌شد و در عین حال ۴۰۰-۵۰۰ دلال نیز در اطراف این اداره پرسه می‌زدند، اما در حال حاضر این وضعیت دیگر در اداره ثبت شرکت‌ها و حوالی آن دیده نمی‌شود.
سرپرست اداره ثبت شرکت‌ها با بیان اینکه عمده اعتراضاتی که از سوی صاحبان شرکت‌ها متوجه اداره ثبت شده ناشی از عدم تسلط فعالان اقتصادی به امور حاکمیتی شرکت‌داری است، در عین حال تاکید کرد اداره ثبت شرکت‌ها به‌رغم اقداماتی که تاکنون داشته، عاری از اشکال و ایراد نیست. البته بررسی‌های ادب نشان می‌دهد ۱۰۰ درخواست تغییر ثبت شرکت‌ که به اداره ثبت رجوع شده، تنها به‌منظور دور زدن قانون و فرار مالیاتی بوده که تبدیل شرکت‌ها هیچ‌گونه مجوزی ندارد و در قانون نیز به آن اشاره‌ای نشده است.
وی با بیان اینکه از کل ظرفیت قانون تجارت صرفا پنج درصد آن مورد استفاده قرار گرفته و بقیه ظرفیت‌های این قانون به حال تعطیل است، تصریح کرد: درخواست‌های با دلیل و ادله قانونی پیرامون تغییر شرکت‌ها از سوی اداره ثبت شرکت‌ها پذیرفته می‌شود.
نشست بعد در اداره ثبت
اما نشست بعدی کمیسیون تجارت اتاق تهران در سال جدید در حالی در اداره ثبت شرکت‌ها برگزار می‌شود که رئیس این کمیسیون در پایان اظهار امیدواری کرد: تفاهم‌نامه راه‌اندازی پیشخوان ثبت به امضای دو طرف رسیده و مراحل آغاز به‌کار این میز از ابتدای سال ۹۳ نهایی شود. این در حالی بود که مقوله «اطلاع‌رسانی» از سوی اداره ثبت شرکت‌ها یکی از نقطه ضعف‌هایی بود که به گفته فعالان بخش خصوصی با وجود گام‌های مثبت، اقدامات مناسب در جهت حل موضوعات مرتبط با ثبت شرکت‌ها دیده نشده است.