گروه بازرگانی - با عرضه محصولات بهاره سیب‌زمینی از اواخر فروردین ماه سال آینده، قیمت این محصول در کشور منطقی و مناسب خواهد شد. رمضان مقصودلو، عضو هیات‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران در نشستی خبری با اشاره به اینکه قیمت سیب‌زمینی در میادین میوه و تره‌بار سراسر کشور بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است، تصریح کرد: در واحدهای خرده فروشی نیز قیمت سیب‌زمینی حدود ۳ هزار تومان است که از نظر انجمن این قیمت بسیار بالا است و باید به نصف کاهش یابد.

به اعتقاد مقصودلو، علت افزایش قیمت این محصول به سال‌های زراعی ۹۰ و ۹۱ بر می‌گردد که با وجود تولید حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب‌زمینی، قیمت این محصول به صورت چشمگیری کاهش یافت و با توجه به پایین بودن نرخ تضمینی خرید آن، کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید سیب‌زمینی نداشتند.

وی با اشاره به پیشنهادهای انجمن سیب‌زمینی برای کنترل قیمت این محصول افزود: در ۲۷ شهریور ماه امسال در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی، پیشنهاد دادیم برای تنظیم بازار داخلی، واردات سیب‌زمینی برای صنایع فرآوری آزاد شود؛ اما این پیشنهاد در ۱۹ بهمن‌ماه اجرایی شد که بازار از این محصول تخلیه و دچار کمبود شد.

مقصودلو همچنین گفت: پیشنهاد دیگر انجمن عرضه مستقیم سیب‌زمینی در میادین میوه و تره‌بار بود که ۱۱ شهریور ماه آن را ارائه کردیم، اما این پیشنهاد در ۱۹ اسفند ماه به مورد اجرا درآمد. مقصودلو همچنین تولید سال‌جاری سیب‌زمینی را ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن عنوان و اظهار کرد: این میزان تولید حدود یک میلیون تن کمتر از تولید سال زراعی ۹۰ و ۹۱ است. مقصودلو میزان تولید مناسب سیب‌زمینی در کشور را حدود ۵ میلیون تن در سال دانست و گفت: چنانچه این میزان سیب‌زمینی در کشور تولید شود، ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تن در اختیار صنایع فرآوری، ۵۰۰ هزار تن برای صادرات و مابقی آن برای مصرف و بذر داخلی اختصاص می‌یابد. از نظر مقصودلو، قیمت تمام شده تولید سیب‌زمینی حدود ۸۰۰ تومان و قیمت خرید سیب‌زمینی از کشاورزان بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است که بر همین اساس قیمت منطقی برای مصرف‌کننده نیز حدود ۲ هزار تومان خواهد بود.