توزیع سبد کالای اول در سال ۹۳ تمدید نمی‌شود

گروه بازرگانی- کمتر از یک هفته برای دریافت سبد کالا در مرحله اول باقی مانده؛ این در حالی است که با توجه به نامعلوم بودن زمان اجرای مرحله دوم سبد کالا، صحبت‌های ضد و نقیضی درباره تمدید مرحله اول شنیده می‌شود، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در تازه‌ترین اطلاعیه خود با اعلام اینکه مشمولان طرح دریافت سبد کالا تا پایان سال جاری برای مراجعه به مراکز توزیع و دریافت سبد مهلت دارند، تمدید زمان توزیع در سال آینده را منتفی اعلام کرد. توزیع سبد نخست حمایتی دولت از ۱۳ بهمن ماه در حالی آغاز شد که ناقص بودن جامعه هدف، گلایه‌هایی به‌ همراه داشت و همین موضوع باعث شد زمان توزیع تا پایان سال جاری تمدید شود. براساس اطلاعیه شماره ۸ وزارت صنعت، معدن و تجارت سرپرستان خانوار مشمول طرح دریافت سبد کالای رایگانی که تا به حال فرصت مراجعه برای دریافت سبد کالا را پیدا نکرده‌اند، با توجه به فرصت محدود باقی‌مانده باید تا آخر سال نسبت به مراجعه به مراکز توزیع و دریافت کالاهای موضوع طرح، اقدام کنند؛ زیرا براساس گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع سبد اول کالا در سال ۹۳ تمدید نمی‌شود. این در حالی است که افراد باید علاوه بر اطمینان از شمولیت دریافت سبد کالا از طریق: شماره تلفن ثابت ۸۴۸۰۲۲۲۲-۰۲۱ (۹۰ خط)، مراجعه به درگاه اینترنتی www.yaranehkala.ir، ارسال کد ملی از طریق پیامک به شماره‌های ۵۰۰۰۴۹۹ یا ۷۰۰۷۹۹ یا ارسال کدملی به شماره #۷۹۹* از طریق تلفن همراه برای دریافت سبد کالا به فروشگاه‌های اعلام شده قبلی مراجعه کنند.

همچنین مجموعه فروشگاه‌های اتکا آمادگی تحویل سبد کالا را به مشمولان طرح دارا است و در صورت وجود هرگونه مشکل در دسترسی به کالا، مردم می‌توانند از طریق تلفن گویای شبانه‌روزی ۱۲۴ در سراسر کشور این موضوع را پیگیری کنند.

واگذاری مسوولیت سبد کالا

البته گمانه‌‌زنی‌ها پیرامون توزیع سبد کالا تنها به چگونگی توزیع یا تمدید مهلت زمان آن ختم نمی‌شود، در تازه ترین صحبت‌های مطرح شده که از روز چهارشنبه هفته گذشته با خبر مربوط به اینکه «واگذاری مسوولیت مرحله دوم توزیع سبد کالا به وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد»، موضوع متولی توزیع سبد کالا با توجه به اجرای قانون انتزاع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی بوده که معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم از واگذاری مسوولیت سبد دوم کالا به وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال ۹۳ خبر داده بود. براساس گفته مجتبی خسروتاج، با توجه به اجرای قانون انتزاع، واگذاری بازار کالاهای اساسی و کشاورزی و همه مراحل مربوط به دومین سبد کالای حمایتی دولت به‌ عهده وزارت جهاد کشاورزی است. از نظر خسروتاج، تعیین جامعه هدف برای سبد کالا به‌ عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و با اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی از ابتدای سال آینده تولید، توزیع، تهیه و سیاست‌گذاری برای سبد کالا به‌ عهده وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیتی در این زمینه نخواهد داشت.

البته پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست جلسه روز چهارشنبه هیات دولت در این باره گفته بود: «دولت هیچ تصمیمی برای تغییر متولی توزیع سبد کالا نگرفته است.»

با توجه به صحبت‌های وزیر و معاون وی و البته عدم اظهارنظر مسوولان وزارت جهاد کشاورزی به نظر می‌رسد روزهای آینده بحث در این باره وارد فازهای جدی می‌شود. البته براساس گزارش خبرگزاری «ایسنا» به نقل یکی از مطلعان وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا قرار است توزیع سبد کالا در مراحل بعدی در راستای طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود؟ اعلام شده هنوز درباره این موضوع تصمیم قطعی گرفته نشده است اما طرح آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده و به زودی ارائه می‌شود.

به گفته وی، قاعدتا در راستای طرح انتزاع واگذاری توزیع سبد کالا به وزارت جهاد کشاورزی منطقی است و البته این موضوع به کالاهای در نظر گرفته شده برای سبد کالا در مرحله دوم نیز بستگی دارد. حال باید دید آیا تا قبل از آغاز سال ۹۳ تکلیف مسوولیت سبد دوم کالا مشخص می‌شود یا اینکه مانند نامعلوم بودن زمان اجرای توزیع مرحله دوم این موضوع هم فعلا بدون پاسخ باقی خواهد ماند؟

سبد کالا، هر دو ماه یکبار!

البته حرف و حدیث‌ها درباره این طرح حمایتی دولت پایانی ندارد. در شرایطی که مرحله اول توزیع سبد کالا هنوز به پایان نرسیده و البته چگونگی اجرایی آن با گلایه‌هایی نیز از سوی منتقدان دولت همراه بوده است و حتی زمان توزیع مرحله دوم آن نیز همچنان نامشخص و متولی آن فعلا نامعلوم است که برخی از توزیع سبد کالا در سال آینده هر دو ماه یکبار خبر داده‌اند.

تصمیم‌گیرندگان طرح حمایتی دولت بر این باورند که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و طرح‌های ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با برطرف شدن اختلالات توزیع سبد کالا در مرحله اول، سال آینده سبد کالا طی ۶ مرحله به اقشار خاص تعلق می‌گیرد.

یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه تاکید کرده سال آینده برای توزیع سبد کالا فرآیند جدیدی تعریف شده است. این در حالی است که به گفته این مسوول در مرحله اول توزیع سبد کالا در حوزه کارشناسی اشتباهاتی به وجود آمد که این نواقص در توزیع سبد کالا در مراحل بعدی برطرف می‌شود. حال به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هنوز برای زمان دقیق توزیع سبد کالا در مرحله دوم تصمیم قطعی گرفته نشده است، این امکان نیز وجود دارد که کالاهای تعریف شده در سبد کالایی در مرحله دوم نیز تغییر کند؛ چه بسا در صورت تایید گمانه‌زنی‌ها درباره واگذاری مسوولیت سبد کالا در مرحله دوم، ساز و کارها و فرآیند توزیع به همراه جزئیات اعطای این طرح حمایتی تغییر یابد، موضوعی که به نظر می‌رسد برای درستی و صحت آن باید در انتظار روزهای بعد بود.