گروه بنگاه‌ها - محمدصادق مفتح، دبیرکل جدید اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیروز طی مراسمی در این اتاق، با حضور روسای اتاق‌ها و اتحادیه‌های تعاونی سراسر کشور، معارفه و در این مراسم از زحمات داریوش پاک‌بین، دبیرکل قبلی این نهاد تقدیر شد. در این مراسم، رئیس هیات‌مدیره اتاق تعاون با اشاره به دلایل تغییر دبیرکل این اتاق گفت: علت اصلی این تغییر، تحرک‌بخشی بیشتر به اقتصاد تعاونی بوده است. دبیرکل سابق زحمات زیادی کشید، اما اتاق تعاون به عنوان تنها ملجأ و پناه تعاونگران و پرچمدار بخش مردمی اقتصاد، به یک انرژی تازه‌تر و با تجربیات بیشتری نیاز داشت که اعضای هیات‌مدیره به این نتیجه رسیدند و از بین گزینه‌های مطرح‌ شده، بهترین گزینه را برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و ساماندهی بیشتر امور بخش تعاون انتخاب کردند. ماشاءاله عظیمی تاکید کرد: بخش تعاون با ۵۰ اتحادیه تخصصی و اتاق‌های استانی زیرساخت‌های مناسب را برای جهش‌های بزرگ‌تر دارد و همچنین ظرفیت برگزاری نمایشگاه منطقه‌ای برای این بخش وجود دارد. دبیرکل جدید اتاق تعاون مرکزی ایران نیز در این مراسم گفت: کمپین انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی باید در تمام تعاونی‌ها راه‌اندازی شود. محمدصادق مفتح با اشاره به اینکه در اصل ۴۴ توجه بسیاری به بخش تعاون شده است، گفت: در حال حاضر می‌توان گفت نقش بنگاه‌های بزرگ در تولید ناخالص ملی، زیر ۲۰ درصد است؛ یعنی بالای ۸۰ درصد اقتصاد ما در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط است. وی با طرح این سوال که با وجود خرد بودن بنگاه‌های تولیدی کشور، چگونه تولیدکننده در یک روستا می‌تواند محصول خود را به بازار عرضه یا صادر کند؟ گفت: برای پاسخ به این سوال باید مطرح کرد که آیا اقتصاد ما چاره‌ای جز تکیه بر تعاون دارد؟ به صراحت می‌توان گفت برای نجات اقتصاد و توسعه تولید و اشتغال کشور، راهی جز تکیه بر بخش تعاون وجود ندارد.

به گفته مفتح، برای رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۴ و قدرت اول منطقه بودن باید در مسیر تعاون حرکت کنیم و چاره‌ای جز هم‌افزایی بین بنگاه‌ها در چارچوب تعاون نداریم. وی گفت: متاسفانه دیدگاه تعاون در ذهن مسوولان کشور وجود ندارد، چرا که تعریف دقیقی از تعاون برای آنها نشده است و باید برای فرهنگ‌سازی این بخش تلاش کنیم.

مفتح با بیان اینکه تکیه بر تعاون تنها راه نجات اقتصاد و توسعه اشتغال است، گفت: پیشنهاد می‌کنم کمپین انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی در تمام تعاونی‌ها راه‌اندازی شود. دولت هم‌اکنون نیازمند انصراف داوطلبانه از یارانه‌ها است، بنابراین تلاش می‌کنیم تا سازوکار راه‌اندازی این کمپین طراحی شود و این مساله به تمام واحدهای ما در استان‌ها ابلاغ شود.