گروه بازرگانی- رئیس اتاق بازرگانی ایران که در رأس هیاتی از فعالان بخش خصوصی بخش‌های مختلف تولیدی، تجاری، بانکی و بیمه به اندونزی سفر کرده، از توافق برای راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و اندونزی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی در گردهمایی تجار و فعالان صنعتی اندونزی گفت: براساس رایزنی و توافق‌های صورت گرفته، اتاق بازرگانی مشترک ایران و اندونزی به‌زودی در تهران و جاکارتا گشایش می‌یابد.
وی با اشاره به ظرفیت و پیشینه مراودات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور به عنوان یک مزیت رقابتی برجسته برای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی، گفت: میزان مبادله اقتصادی- تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که با توجه به مزیت رقابتی مراودات تاریخی- اجتماعی دو ملت می‌تواند، به بیش از ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران با ذکر دستاوردهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی و تاثیر آن در افزایش گستره کمی و کیفی فعالیت‌ها و همکاری‌های تجاری و اقتصادی طرفین اضافه کرد: ایران و اندونزی علاوه‌بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه باید در زمینه همگرایی‌های منطقه‌ای و صادرات به‌خصوص به کشورهای عضو آسه‌آن (اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا) و اکو بیشترین همکاری و همراهی را داشته باشند. وی اظهار کرد: با دستاوردهای توافق ژنو فصل جدیدی برای گسترش مناسبات، همکاری‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی بخش خصوصی ایران فراهم شده که نشست و همگرایی امروز فعالان اقتصادی ایران و اندونزی در این چارچوب تحلیل می‌شود. محمد فرازنده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی نیز در این نشست گفت: به‌منظور تسریع در تحقق توافق‌ها و افزایش حجم همکاری‌ها، یک صندوق مشترک برای سرمایه‌گذاری دو کشور ایجاد شود.
دیان ویرنجوریت سفیر اندونزی نیز در جمهوری اسلامی در گردهمایی تجار و بازرگانان ایرانی و اندونزیایی در جاکارتا اظهار کرد: باید به سرعت در زمینه توسعه همکاری‌های دو جانبه و چندجانبه میان ایران و اندونزی حرکت کرده و تلاش شود کاستی‌های گذشته دراین حوزه همچون یک بدهی ضروری جبران شود. اندونزی در خصوص مناسبات تجاری با ایران حتی از کشورهایی نظیر تایوان، مالزی و سنگاپور در توسعه تجارت کمتر عمل کرده حالا باید تلاش کند تا این روابط را بهبود و توسعه بخشد. سفیر اندونزی در ایران تاکید کرد: باید با ایجاد خطوط هوایی مشترک با ایران و برداشت صحیح از پتانسیل‌های دو کشور، عقب ماندگی گذشته را جبران کنند تا سایر کشورهای منطقه گوی سبقت را از اندونزی نربایند.
منوریوسوسو، رئیس اتاق بازرگانی اندونزی در گردهمایی تجار و بازرگانان این کشور با تجار و فعالان اقتصادی ایران اعلام کرد: زمان ارتقای مناسبات تجاری ایران و اندونزی
فرا رسیده است. روابط اقتصادی ایران و اندونزی اگرچه در ۱۰ سال گذشته رشد مناسبی داشته است، اما می‌تواند با ایجاد زمینه ارتباط فعالان اقتصادی دو کشور توسعه بیشتری داشته باشد. سطح مبادلات دو کشور در سال ۲۰۱۲ حدود ۲/۵ میلیارد دلار بوده که با توجه به سوابق همکاری دو کشور و توانمندی‌های ملی ایران و اندونزی بسیار ناچیزاست.
بر اساس این گزارش، اوایل بهمن‌ماه رئیس اتاق ایران از اعزام یک هیات بزرگ تجاری ایرانی در بیستم بهمن‌ماه به اندونزی به عنوان نخستین سفر تجار و فعالان بخش خصوصی پس از مذاکرات ژنو خبر داده بود.