ایسنا- محمد لاهوتی، نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از لغو کامل بخشنامه ایفای تعهدنامه ارزی خبر داد و گفت: طبق دستورالعمل رئیس سازمان مالیاتی دو بخشنامه‌ ایفای تعهدنامه ارزی و عدم معافیت مالیاتی صادرکنندگان کان‌لم‌یکن است. به این معنی که این دو بخشنامه به طور کامل لغو شده و بنابراین مالیات‌ها یا تعهدنامه‌های گرفته شده از صادرکنندگان باید بازگشت داده شود.

لاهوتی با اشاره به اینکه اگر بعد از لغو این دو بخشنامه از صادرکننده‌ای مالیات درخواست شود به این معنی است که نهادهای ذی‌ربط سلیقه‌ای عمل کرده‌اند، تصریح کرد: از سوی دیگر بعضی از صادرکنندگان به دلیل بی‌اطلاعی از جزئیات بخشنامه‌ها دچار اشتباه می‌شوند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد بی‌اطلاعی صادرکنندگان باعث ایجاد شبهاتی در لغو بخشنامه‌ تعهد ارزی می‌شود، گفت: صادرکنندگان باید بدانند که این بخشنامه فقط شامل صادرات کالاها به نام خود شخص و شرکتی که صادرات انجام می‌دهد شده و موضوع خرید و فروش کالاها در داخل متفاوت از این موضوع بوده و از مالیات معاف نیست.
نایب رئیس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر اینکه دو بخشنامه‌ اخیر که سال گذشته صادر شده‌ لغو شده است، تصریح کرد: تعهدنامه‌های ارزی که پیش از این صادرکنندگان به گمرک داده بودند دستورالعمل اجرایی نداشته است و فقط در سازمان امور مالیاتی این اظهارنامه‌ها مطالبه می‌شد که این موضوع نیز به طور کامل برطرف شده است.