تغییرات لحظه به لحظه سبد کالا

گروه بازرگانی- موضوع تغییر کالاهای سبد دوم کالایی دولت یازدهم در کنار دو اطلاعیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توزیع کالاهای سبد در فروشگاه‌های اتکا برای مشمولان بهزیستی و کمیته امداد و همچنین درخواست صدور کارت جدید برای فاقدان کارت بانکی، جدیدترین اخباری است که بار دیگر موضوع سبد کالا را در صدر اخبار قرار داده است. درحالی‌که مدیر اجرایی سبد کالا در بخش تامین و توزیع در روزهای گذشته از احتمال تغییر کالاهای سبد کالایی نوبت دوم خبر داد، معاون برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها، این خبر را تایید نکرد. پیش از این گفته شده بود که قرار است به جای تخم‌مرغ و پنیر سبد اول، در سبد دوم قند و شکر، چای و ماکارونی توزیع شود. از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش تجمع و جلوگیری از صف‌های طولانی در فروشگاه‌ها، در اطلاعیه شماره ۴ اعلام کرد:‌ مشمولان دریافت سبد کالا با اولویت افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌توانند علاوه‌بر مراکز توزیع موجود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا نیزمراجعه کنند. پیش از این، فروشگاه‌های اتکا تنها برای توزیع سبد کالای کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح پیش‌بینی شده بود.

رفع مشکل دفترچه‌های بدون کارت

یکی دیگر از مشکلاتی که این روزها برخی سرپرستان خانوار با آن مواجه هستند و به گفته مسوولان مربوطه یکی از دلایل ازدحام بیش از حد مردم به‌ویژه در روزهای نخست در فروشگاه‌ها شده، عدم وجود کارت حساب بانکی برای حسابی است که سرپرست خانوار، یارانه خود را از آن دریافت می‌کند. بر این اساس وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه شماره ۵ اعلام کرد: سرپرستان خانوار که مشمول طرح سبد کالای حمایتی بوده‌اند و کارت بانکی ندارند یا کارت بانکی آنها به هر دلیلی دچار مشکل شده، باید پس از مراجعه به شعب بانک مربوطه نسبت به درخواست صدور کارت جدید اقدام کنند و از کاربر بانک مربوطه درخواست کنند، تا شماره کارت مربوطه در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت شود.

به‌رغم اینکه در اطلاعیه شماره ۵ این وزارتخانه ذکر شده شماره کارت مذکور ۲۴ ساعت پس از انعکاس در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها در سامانه سبد کالای حمایتی فعال و قابلیت دریافت کالا خواهد داشت، اما برخی گزارش‌ها در خبرگزاری‌های مختلف حاکی از آن است که سامانه و فروشگاه‌های توزیع سبد کالا شماره کارت جدید را نمی‌شناسد و بر این اساس، سبد کالا به دارندگان این کارت‌ها ارائه نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به‌روزرسانی شماره کارت‌های بانکی در سامانه هدفمندی یارانه‌ها به صورت خودکار هنوز اجرایی نشده و نگرانی‌هایی برای افراد مشمول ایجاد کرده است. این مشکلات در حالی همچنان لاینحل باقی مانده که مشمولان جدید همچنان به دریافت‌کنندگان سبد کالا افزوده می‌شوند و تعداد افرادی که با مشکل مواجه می‌شوند نیز به تدریج افزایش می‌یابد.

همچنین با توجه به اینکه ترافیک کاری شبکه بانکی کشور در ماه پایانی سال، یعنی اسفندماه به اوج خود می‌رسد و سبد کالایی ماه پایانی سال در نیمه اسفندماه به مردم ارائه خواهد شد، لازم است که مشکلات ایجاد شده برای مردم ساماندهی شود، تا اشکالاتی در نظام‌های پرداخت و شبکه کارتخوان‌های فروشگاهی ایجاد نشود و بانک‌های کشور لازم است که از هم‌اکنون در تدارک شرایط و فراهم کردن امکانات برای آن زمان باشند.

جمعیت دریافت‌کننده زیاد می‌شود صف‌ها نه

بیش از ۱۰ روز از توزیع سبد کالا می‌گذرد و گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از نیمی از جمعیت مشمولان، سبد کالای خود را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وزارت کار مسوولیت توزیع سبد کالا را برعهده گرفته و بنا است دو مرحله طبق مصوبه دولت به جامعه پرداخت شود، گفت: در حال حاضر جامعه مشمول در حال افزایش است، هر چند در ابتدا نظر دولت پرداخت این سبد به افرادی که استحاق آن را دارند، بود.

ممکن است افزایش جمعیت جامعه هدف این ابهام را ایجاد کند که فروشگاه‌های اعلام شده برای توزیع سبد کالا کافی نباشد و مشکلات جدیدی را ایجاد کند. در این رابطه رئیس اتاق اصناف برای رفع ایرادات توزیع سبد کالا گفت: واحدهای صنفی منتخب از اوایل هفته آینده به جمع توزیع‌کنندگان سبد کالا می‌پیوندند.

قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: طی جلسه‌ای که با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم، قرار شد تا بخشی از توزیع سبد کالایی به واحدهای صنفی سراسر کشور واگذار شود. در این راستا برنامه‌ریزی لازم با کمک اتحادیه سوپرمارکت‌داران، اتحادیه خواربارفروشان و اتحادیه لبنیاتی‌ها صورت گرفته، تا لیست واحدهای منتخب را به ما اعلام کنند.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: توزیع سبد کالایی توسط واحدهای صنفی منتخب در کنار فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتخب از اوایل هفته آینده آغاز می‌شود.

بر اساس این گزارش، در مرحله اول اجرای توزیع سبد کالا در حالی، بیش از ۹ میلیون سرپرست خانوار مشمول دریافت سبد کالا شدند که قرار است در فاز دوم ۵ میلیون نفر دیگر نیز به مشمولان اضافه شوند. براساس بررسی‌های دولت، ۵۳ درصد از افرادی که به امید دریافت سبد کالایی در صف‌ها ایستادند و در مرحله اول مشمول دریافت این سبد نبودند، قرار است به‌زودی از طریق هماهنگی‌های ستاد نظارت بر توزیع سبد کالا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار توزیع فاز دوم سبد کالایی بین متقاضیان انجام شود. قرار است از روزهای آینده فاز دوم واگذاری بسته‌های حمایتی رایگان دولت به سه گروه مشخص از «کارگران»، «بازنشستگان» و همچنین «کارکنان دستگاه‌های دولتی مشمول قانون کار» آغاز شود. همچنین قرار است در مراکز جمعیتی و فروشگاه‌های شلوغ، توزیع به صورت سیار نیز در نظر گرفته شود، تا به این ترتیب با برنامه‌ریزی جدید صف‌ها در مراکز توزیع سبد کالایی برچیده ‌شود.

این در حالی است که پیش از این وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت دریافت سبد کالا تا پایان سال خبر داده بود که این موضوع نیز می‌تواند، به کاهش صف‌ها و ازدحام جمعیت کمک کند.