گروه بازرگانی- رئیس مرکز ملی فرش از کاهش ۳۱ درصدی صادرات فرش به دلیل پیمان‌سپاری ارزی خبر داد. محمدباقر آقاعلیخانی در جمع خبرنگاران با اعلام رقم۲۴۷ میلیون دلار برای صادرات ۱۰ماهه کشور گفت: در مدت مشابه سال گذشته، ۳۶۱ میلیون دلار صادرات فرش دستباف انجام شده که از نظر ارزشی ۳۱ درصد و از نظر وزنی ۱۶ درصد کاهش داشته است. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم صادرات فرش دستباف کشور به ۴۰۰ میلیون دلار تا پایان سال جاری برسد؛ اما این اتفاق منوط به پیشامدهایی است که ممکن است تا پایان سال با آنها مواجه شویم. رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره برداشته شدن محدودیت‌های فرش دستباف نیز اظهار کرد: پیش از این ۲۵ درصد از صادرات فرش ایران به آمریکا بوده؛ اما هم‌اکنون هیچ فرش ایرانی به صورت مستقیم به آمریکا صادر نمی‌شود.

وی همچنین درباره دلیل کاهش صادرات فرش دستباف در ماه‌های گذشته توضیح داد: پیمان‌سپاری ارزی صادرات فرش را کاهش داده بود؛ به‌طوری‌که با برداشته شدن این بخشنامه، صادرات فرش در دو ماه اخیر ۱۰ درصد رشد داشت.

آقاعلیخانی همچنین با اعلام اینکه چهارمین جشنواره فروش فرش دستباف از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفندماه در ۲۷ استان کشور برگزار می‌شود، گفت: از ۱۳ تا ۱۵ اسفند ۹۲ نیز المپیاد فرش به‌صورت دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار می‌شود. وی افزود: در گروه دانشجویی ۱۰۰ نفر از ۲۴ دانشگاه از ۱۴ استان و در گروه دانش‌آموزی ۹۲ نفر از ۱۸ استان کشور رقابت می‌کنند و نفرات برتر در روز پایانی اعلام می‌شوند. همچنین از تاریخ ۳ تا ۹ اسفندماه در محل موزه فرش تهران، فرش برتر انتخاب می‌شود. وی همچنین افزود: رقمی در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای یارانه تسهیلاتی با سود تسهیلات کمتر از ۱۰ درصد تا اول تیرماه سال ۹۳ در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

آقا علیخانی گفت: کمک بلاعوض ۱۰ میلیارد تومانی به اتحادیه فرش روستایی در حال پرداخت است و تاکنون ۹ میلیارد تومان پرداخت شده است. وی افزود: در حال حاضر به صورت رسمی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر قالیباف در کشور داریم که در حال حاضر هیچ محدودیتی برای بیمه آنها نداریم.