گروه بازرگانی- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بازگشت اروپایی‌ها به چرخه ۱۰ شریک برتر صادراتی ایران خبر داد و گفت: حرکت به سمت کاهش تعرفه‌ها و پیوستن به سازمان جهانی تجارت، راهبرد جدید تجارت خارجی کشور است. ولی‌اله افخمی راد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در سال‌های گذشته، به‌رغم تحریم‌ها، ایران به کشورهای اروپایی صادرات داشته، اما ارقامی که حاصل شده، مناسب و متناسب با ظرفیت‌های ایران نبوده است؛ ضمن اینکه به‌دلیل مشکلات تحریم، بیشتر صادرات ایران به کشورهای همسایه و همجوار بوده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به‌رغم تحریم‌ها، دلیل رشد صادرات ایران به کشورهای همسایه، مزیت کالاهای ایرانی برای صادرات به این کشورها است. به هر حال کشورهای اروپایی به‌دلیل تحریم و مشکلات نقل و انتقال پول، تمایلی برای تجارت با ایران نداشتند، اما هم‌اکنون با توجه به برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها و علاقه‌مندی اروپایی‌ها برای تجارت با ایران، پیش‌بینی می‌شود، مبادلات کالایی و ارائه خدمات به این کشورها توسعه یابد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با تسریعی که در زمینه لغو تحریم‌ها صورت می‌گیرد و نیز تلاش‌های وزارت امور خارجه، ارتباطات تجاری ایران با کشورهای اروپایی بیشتر شود، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود با مجموعه تحرکات دیپلماسی که از سوی دولت تدبیر و امید در حال پیاده‌سازی است، اروپایی‌ها به چرخه ۱۰ شریک اول صادراتی ایران بازگردند.

به گفته افخمی راد، از زمانی که دولت یازدهم، مشغول به‌کار شده، علامت‌های متعددی احساس می‌شود که نشان می‌دهد اروپا خواستار ارتباط هرچه سریع‌تر و بیشتر با ایران است و نمونه آن نیز سفر هیات تجاری بزرگ از کشور فرانسه به ایران بود که با هدف توسعه روابط تجاری صورت گرفت.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه اعتقاد کامل به تجارت آزاد دارم، خاطرنشان کرد: ایران ناچار است که به سمت تجارت آزاد حرکت کند، بنابراین، تلاش دولت این است که به سمتی حرکت کند که در آینده، تجارت خارجی ایران اعم از واردات و صادرات با حداقل تعرفه‌ها صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در این گام نخست باید این تمرین را از طریق انعقاد موافقت‌نامه ترجیحی با کشورها شروع کنیم و با برخی کشورها که زمینه همکاری بیشتری وجود دارد، تعرفه را کاهش دهیم و در نهایت، خود را آماده پیوستن به سازمان تجارت جهانی کنیم.