گروه بازرگانی- روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای نحوه توزیع سبد کالای مرحله اول را که از روز یکشنبه ۱۳بهمن آغاز می‌شود، اعلام کرد. بر این اساس، هموطنان می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره پیامک ۵۰۰۰۴۹۹، از دریافت یا عدم دریافت سبد کالا مطلع شوند. سامانه اطلاع‌رسانی اینترنتی سبد کالایی نیز از روز گذشته فعال شده است. براساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، زمان و جزئیات نحوه توزیع سبد کالای مرحله اول به این شرح است: سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی«ره»، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، سرپرستان خانوارهای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی (با حقوق مستمری زیر پنج میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی (با حقوق زیر پنج میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی و سرپرستان خانوارهای طلاب، خبرنگاران، دانشجویان متأهل می‌توانند سبد کالای مرحله اول خود را شامل ۱۰ کیلوگرم برنج هندی، ۴ کیلوگرم مرغ (۲ عدد)، ۲ بطری روغن مایع ۸۱۰ گرمی، ۲ بسته پنیر بسته‌بندی شده، یک شانه تخم مرغ یا ۲۴ عدد بسته‌بندی شده، از تاریخ یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ طی ۱۵ روز به تدریج و به صورت رایگان از مراکز توزیع دریافت کنند.

‌مراکز توزیع فروشگاه‌های امکان (کارگران)، اسکاد (کارکنان دولت)، اتکا (نیروهای مسلح)، رفاه (کمیته امداد و بهزیستی)، سپه (عموم مردم)، شهروند (عموم مردم) و اتحادیه فرهنگیان (فرهنگیان ـ عموم مردم) است. دریافت سبد کالا منوط به ارائه کارت ملی و کارت بانکی سرپرست خانوار که وجه یارانه به آن واریز می‌شود به مراکز توزیع است. ضمنا آن دسته از افرادی که دارای کارت بانکی نیستند، می‌توانند با مراجعه به بانکی که حساب یارانه ‌دارند درخواست صدور کارت بانکی کنند. همچنین سرپرستان خانوار نیروهای مسلح برای دریافت سبد کالایی لازم است از حکمت کارت استفاده کنند. به منظور صرفه‌جویی در زمان به متقاضیان ‌توصیه می‌شود قبل از مراجعه به مراکز توزیع به دو طریق ذیل از تخصیص سبد کالا مطمئن شوند:

۱ـ ارسال کد ملی از طریق پیامک به شماره ۵۰۰۰۴۹۹

۲ـ مراجعه به درگاه اینترنتی www.yaranehkala.ir.

‌در صورت وجود هرگونه مشکل در دسترسی به کالا، مردم با تلفن گویای شبانه‌روزی ۱۲۴ در سراسر کشور تماس بگیرند.

پیش از این براساس مصوبه هیات وزیران درباره جامعه هدف سبد کالا، اعلام شده بود این سبد به کلیه کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی داده شود که براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در این اطلاعیه، این سبد فقط به مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و کارگران با حقوق زیر پنج میلیون ریال داده می‌شود. این در حالی است که حقوق اکثر کارگران و مستمری‌بگیران دولت و تامین اجتماعی بالاتر از رقم پنج میلیون ریال است.