گروه بازرگانی- رفع موانع تجاری و تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک از موضوعاتی بود که در دفتر رئیس اتاق ایران با حضور هیات‌های خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این روزها رفت و آمدهای دیپلماتیک در دفتر اتاق ایران روزمره شده و بعد از رویکرد سیاست خارجه کشورمان در قبال پرونده هسته‌ای تعداد ملاقات‌ها نیز افزایش پیدا کرده، این در حالی است که براساس گفته اغلب تحلیلگران در همه دیدارها اولویت بر سر رفع موانع موجود بر سر برقراری ارتباطات و در مرحله بعد افزایش حجم مبادلات تجاری با تسهیل شرایط انجام دادوستدها و مراودات بازرگانان و تجار بوده است. در ادامه سلسله دیدارهای روسای بخش خصوصی با نمایندگان دیگر کشورها دیروز نیز رئیس اتاق ایران با سفیر تاجیکستان در رابطه با موانع موجود بر سر راه انتقال کالا به تاجیکستان و راه برگشت آن، دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی در دیدار با سفیر تاجیکستان در ایران اصلی‌ترین عامل پایین بودن حجم مبادلات بین دو کشور را موانع موجود ارزیابی کرد. البته براساس اظهارات دولت علی حاتم‌اف، سفیر این کشور می‌توان با برگزاری یک نشست مشترک بین سفرای کشورهای منطقه و اتاق‌های این کشورها راه‌حل‌های لازم برای این مساله را مشخص کرد.

رئیس اتاق ایران، سرعت حرکت وسایل حمل‌و‌نقل مانند قطار برای انتقال کالاهای صادراتی از هر دو کشور را غیرقابل قبول دانست و بر این باور است که این مسائل بهای تمام شده محصولات را بالا می‌برد. وی کشت فراسرزمینی و حضور ایرانیان در فعالیت‌های کشاورزی کشور تاجیکستان را از دیگر راه‌های توسعه همکاری‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور برآورد کرد. شافعی در ادامه بر لزوم تاسیس اتاق مشترک بین دو کشور ایران و تاجیکستان با هدف توسعه همکاری‌ها تاکید کرد. پیش از این در عصر روز سه‌شنبه رئیس اتاق ایران با رئیس کمیسیون سیاست خارجی سنای مکزیک بر تشکیل اتاق بازرگانی ایران و مکزیک تاکید کرده بود. غلامحسین شافعی، در این دیدار با اشاره به بازار ۳۰۰ میلیونی در منطقه، بر سرمایه‌گذاری‌ها مشترک دوجانبه، سه جانبه و حتی چند جانبه تاکید کرد. گابریل کوئباس بارون، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای مکزیک، نیز با تشریح وضعیت مطلوب اقتصادی مکزیک تصریح کرد: متاسفانه ایران در حال حاضر از نظر سطح روابط اقتصادی با مکزیک در رتبه ۷۷ قرار دارد. این در حالی است که پتانسیل‌های ایران و مکزیک برای انجام فعالیت‌های مشترک بسیار بالا است.

اولیس کانچولا گوتیرز، سفیر مکزیک در تهران نیز با تاکید بر لزوم فعالیت بخش خصوصی هر دو کشور در زمینه صنعت گردشگری عنوان کرد: ایران یک بازار ۱۴۳ میلیارد دلاری به حساب می‌آید که تنها ۲/۲ درصد از این حجم بازار سهم مکزیک است.