گروه بازرگانی - جلسه این هفته کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در حالی با محوریت موضوع محصولات ارگانیک برگزار شد که در این نشست بر حمایت بیشتر برای توسعه این نوع از محصولات تاکید شد. به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، در هفتمین نشست از دور دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران، شاهرخ ظهیری رییس کمیسیون کشاورزی با تاکید بر دشوار بودن پرورش محصولات ارگانیک اظهار کرد: کشاورزان ما عادت به تولید محصولات ارگانیک ندارند و این مساله برایشان روشن نشده که می‌توان بدون استفاده از کودهای شیمیایی و سموم محصول تولید کرد و اغلب آنها هراس دارند که تولیدشان پایین بیاید.

رضا نورانی رییس انجمن ارگانیک ایران نیز با گلایه از کمک نشدن به انجمن ارگانیک ایران به آلودگی‌های فراوان خاک، هوا و آب اشاره کرد و هزینه کردن برای سالم کردن جامعه را بسیار پایین‌تر از هزینه درمان و دارو خواند. وی با تاکید بر اهمیت گسترش تولید محصولات ارگانیک خواستار حمایت بیشتر نهادهای بخش خصوصی چون اتاق بازرگانی و سازمان‌های دولتی شد.

نادر نوایی فعال کشاورزی نیز با انتقاد از استفاده از سموم و کودهای شیمیایی به علت وجود کادمیوم زیاد، آنها را سرطان‌زا خواند و گفت: حد مجاز کادمیوم در آمریکا ۵ میلی‌گرم در کیلوگرم و در اروپا ۱۵ میلی‌گرم در کیلوگرم است، در صورتی که مقدار کادمیوم در خاک مزارع کشاورزی ایران بسیار بالاتر است.

مهدی مهدی‌پور دبیر انجمن ارگانیک ایران نیز بازار محصولات ارگانیک در سال ۲۰۱۱ را برابر ۹/۶۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: برابر آمار سال ۲۰۱۱ میلادی، کشور ما با ۴۳ هزار هکتار سطح زیر کشت ارگانیک در دنیا رتبه پنجاهم را دارد؛ اما رشد خوبی داشته‌ایم و به نظر می‌رسد در حال حاضر حدود ۷۰ هزار هکتار سطح

زیر کشت محصولات ارگانیک داشته باشیم که البته این مقدار نسبت به کل کشاورزی ما ۰/۰۹ درصد است.

در پایان نیز غلامرضا قاسم‌پور کارشناس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: اعطای نشان ارگانیک در اختیار این سازمان است و روش اجرایی آن نیز تدوین شده است که تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد.