گروه بازرگانی- نشست آشنایی اعضای هیات نمایندگان اعزامی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به هند با حضور «سریواستاوا»، سفیر هند، مشاور وی و دیگر اعضای سفارت هند با محوریت بررسی مشکلات گشایش «ال.سی» و چالش‌های پیش روی بانک‌ها در سفارت هندوستان برگزار شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ابتدای این دیدار که در مرکز فرهنگی سفارت هند برگزار شد، سفیر هند با اشاره به تعاملات فرهنگی میان دو کشور به توجه بیشتر بر مناسبات مشترک ایران و هند تاکید کرد.

سریواستاوا با بیان اینکه هیات تجاری ایران در شرایطی به هند سفر می‌کند که ارزش روپیه با وجود رکود اقتصاد جهانی تا حد زیادی بهبود یافته است، افزود: هیات‌های تجاری می‌توانند با خرید از هند و پرداخت‌ها به شیوه‌های مختلف نقدی و اعتباری مبادلات خود را به شیوه مناسبی انجام دهند.

وی سپس با اشاره به تفاوت نرخ سود بانکی بین دو کشور که در ایران ۲۵ درصد و در هند ۱۰ تا ۱۲ درصد است، بر منتفع شدن هیات ایرانی از حضور در هند تاکید کرد.

محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز اظهار کرد: این سفر هیات تجاری دومین سفری است که اتاق بازرگانی متولی آن شده است. بختیاری با بیان اینکه نزدیک دو سال است که عمده فعالیت‌های فنی- تجاری پس از موافقت‌نامه اصولی شدت گرفته و بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ هیات هندی از ایران بازدید کرده‌اند، تصریح کرد: تعاملات دو طرف نشان‌دهنده این است که آمادگی برای افزایش سطح تجاری و همکاری‌های دو جانبه وجود دارد.

معاون بین‌الملل اتاق تهران در ادامه گفت: با هماهنگی‌هایی که از سوی دو طرف انجام گرفته مطمئنا حضور هیات‌های ایرانی در سه ایالت دهلی نو، حیدرآباد و بمبئی با افزایش سطح همکاری‌های دو طرف رو‌به‌رو خواهد شد.

به اعتقاد بختیاری، سفر اخیر هیات ایرانی به هند آخرین سفر نخواهد بود و با توجه به اینکه دو کشور در شرایط سخت و محدودیت‌های بین‌المللی در کنار همدیگر بوده‌اند در شرایط آسان نیز همکاری‌های بین دو طرف بیشتر خواهد شد.

پس از صحبت‌های دو طرف، به درخواست سفیر هند، مشکلات گشایش «ال.سی» و چالش‌های پیش روی بانکی مورد بررسی قرار گرفت.

برخی از اعضای هیات تجاری ایرانی به بیان مشکلات مربوط به گشایش «ال.سی»های ۳۰درصدی و اینکه این بخشنامه‌ها تنها ابلاغ شده و متاسفانه هنوز در برخی از شعب بانکی صورت اجرایی پیدا نکرده است، پرداختند. در ادامه با پرسش و پاسخ سفیر و سایر اعضای حاضر در این نشست، دو طرف اظهار امیدواری کردند با بهبود روابط تجاری ایران و هند، مشکلات موجود رفع شود.