هما کبیری- گمرک جمهوری اسلامی ایران در حالی ارزش کل تجارت خارجی کشور را در نیمسال اول سال جاری ۳۷ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار اعلام کرد که ۱۷ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار آن مربوط به صادرات و ۱۹ میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار دیگر مربوط به واردات انواع کالا در این مدت بوده است. براساس این گزارش، مقایسه ارقام مربوط به صادرات و واردات حاکی از آن است که ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی، ۵۹/۱۳ درصد و واردات نیز ۴/۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. همچنین وزن کالاهای صادراتی و وارداتی در شش ماه اول سال جاری به ترتیب به ۴۱ میلیون و ۶۵۹ هزار تن و ۱۳ میلیون و ۲۴۱ هزار تن رسید که از این نظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۱/۹ درصد افزایش و ۲۶/۳۱ درصد کاهش داشته است.

ارزش میزان صادرات در نیمه اول سال جاری، ۴۴۴هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال و ۱۷میلیارد و ۹۷۲میلیون دلار اعلام شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱/۷۴ درصد افزایش و ۵۹/۱۳ درصد کاهش داشته است. این افزایش در بخش ریالی صادرات می‌تواند حاکی از کاهش ارزش ریال در مقابل دلار باشد. همچنین ارزش ریالی و دلاری میزان واردات به‌ترتیب ۴۸۸هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال و ۱۹میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/۴۹درصد افزایش و ۴/۲۵ درصد کاهش یافته است.

آخرین آمار و ارقام وارداتی

بر اساس گزارش گمرک، برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل ۴۷/۶ درصد از کل واردات در رتبه اول جای گرفته است و کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا جایگاه دوم را با ۷۵۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۹/۳ درصد به خود اختصاص داده است. همچنین دانه ذرت دامی با ۵۰۵ میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل ۵۳/۲ درصد، گندم با ۴۴۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۴/۲ درصد و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۶/۱ درصد به ترتیب رتبه‌های بعدی را در بین عمده‌ترین اقلام وارداتی کشور به خود اختصاص داده‌اند. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱.۵۰۶ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش ۸/۵۸ درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است.

در شش ماه نخست سال جاری، ۱۲ قلم از کالای اساسی از جمله برنج، روغن خام، کنجاله سویا، دارو، گندم، ذرت، قند و شکر، گوشت قرمز، جو، کره، گوشت مرغ و تخم‌مرغ در مجموع در حدود نیمی از وزن کل واردات را به خود اختصاص داده که در برگیرنده ۲۶ درصد از کل ارزش واردات بوده‌اند. واردات این ۱۲ کالا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد کاهش ۵۲/۲۹ درصدی در وزن و ۴/۷ درصد در ارزش دلاری بوده است.

براساس این گزارش در شش ماهه اول سال‌جاری امارات متحده عربی عمده‌ترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات بوده است. در این مدت امارات متحده عربی در مجموع ۴میلیارد و ۶میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرد و ۱/۲۰ درصد از کل ارزش واردات ایران را به خود اختصاص داد. پس از آن چین با ۳میلیارد و ۷۴۲میلیون دلار و با اختصاص ۷۷/۱۸درصد سهم ارزشی، هند با یک میلیارد و ۹۳۷میلیون دلار و ۷۱/۹ درصد سهم ارزشی، جمهوری کره با یک میلیارد و ۷۴۴میلیون دلار و ۷۵/۸درصد سهم ارزشی و ترکیه با یک میلیارد و ۷۲۴میلیون دلار و ۶۵/۸درصد سهم ارزشی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

صادرات سنگ آهن در رتبه نخست

این گزارش می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ آهن به هم فشرده نشده و کنسانتره‌های آن به ارزش ۶۵۲میلیون دلار، اوره به ارزش ۶۰۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۷/۴ درصدو متانول به ارزش ۵۵۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۳/۳ درصد بوده است.

این گزارش درخصوص ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در شش‌ماه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، ۳میلیارد و ۳۸۵میلیون دلار به میعانات گازی، ۴میلیارد و ۸۴۱میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۹میلیارد و ۷۴۶میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.

همچنین در این مدت بیشترین میزان کالای صادراتی به کشور چین صادر شد. واردات چین از ایران در نیمسال اول سال‌جاری به میزان ۳میلیارد و ۸۵میلیون دلار انواع کالا بوده و در مجموع ۱۵/۲۱ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد. عراق با ۲ میلیارد و ۸۶۸ میلیون دلار و ۶۶/۱۹ درصد سهم در رتبه دوم جای گرفت و پس از آن کشورهای امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار و سهمی معادل ۰۸/۱۲ درصد، افغانستان با یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار و ۵۴/۸ درصد سهم و هند با یک میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار و سهم ۳۵/۸ درصدی جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

کالاهای اساسی در رتبه نخست واردات

در شش ماهه اول سال جاری، چهار قلم اول واردات به کالاهای اساسی اختصاص داشته است. بر اساس این گزارش، بررسی آمار تجارت خارجی کشورمان در نیمه‌سال اول سال ۹۲ نشان می‌دهد که واردات کالاهای اساسی همچنان در اولویت قرار دارد و رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: برنج، کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا، دانه ذرت دامی و گندم چهار قلم اول کالاهای وارداتی محسوب می‌شوند. براساس این گزارش در این مدت یک میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار برنج، ۷۵۵ میلیون دلار کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا، ۵۰۵ میلیون دلار دانه ذرت دامی و ۴۴۷ میلیون دلار گندم وارد کشور شده است.

این گزارش می‌افزاید: در شش ماهه اول سال جاری ۴۷/۶ درصد از ارزش کل واردات کشورمان به برنج، ۷۹/۳ درصد به کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا، ۵۳/۲ درصد به دانه ذرت دامی و ۲۴/۲ درصد به گندم اختصاص یافت. واردات کشورمان در شش ماهه اول سال جاری ۱۳میلیون و ۲۴۱هزار تن و به ارزش ۱۹میلیارد و ۹۳۵میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۲۶/۳۱ درصد و از حیث ارزش ۴/۲۵ درصد کاهش یافته است.

تجارت خارجی ایران از مرز 37میلیارد دلار گذشت

تجارت خارجی ایران از مرز 37میلیارد دلار گذشت