ایسنا- در شرایطی که صادرات محصولات پتروشیمی مدتی متوقف شده بود، براساس گفته رییس سازمان توسعه تجارت با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات این محصولات از سر گرفته شده است. این در شرایطی بود که فعالان این حوزه، اختلافات ارزی را عامل اصلی این اتفاقات می‌دانستند. حمید صافدل، رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تصمیم به صادرات محصولات پتروشیمی در هفته پیش گرفته شده است، گفت: اگر بتوانیم در یک شرایط مناسب سهمیه‌های صادرات را مشخص کنیم، می‌توانیم به تدریج همه موانع را در این حوزه برداریم.

وی افزود: ما ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بالایی در صنعت پتروشیمی داریم و بازار‌های خوبی نیز برای این محصولات وجود دارد. صافدل با تاکید بر اینکه در استمرار تولید، توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و حفظ بازار‌های هدف صادراتی برای ما مهم است، گفت: این تصمیم در راستای حفظ و استمرار تولید و بازار‌های صادراتی گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که علت توقف صادرات این محصولات چه بوده است؟ تصریح کرد: به دلیل اختلاف نرخ ارزی که در گذشته داشتیم، واحد‌های تولیدی باید ماده اولیه‌ خود را در خارج از کشور با نرخ‌های متفاوتی تهیه می‌کردند و به همین دلیل بازار از حالت تعادل خارج شده بود. رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در حال حاضر با راهکارهایی که دیده شده انجمن صادر‌کنندگان محصولات پتروشیمی برنامه‌ای را براساس ظرفیت تولیدی واحد‌های مختلف به ما پیشنهاد داده است. صافدل با تاکید بر اینکه فکر می‌کنم با همکاری‌ بخش‌های صنعتی، بازرگانی داخلی و سازمان توسعه تجارت به شکلی از این ظرفیت‌ها در حوزه صادرات استفاده کنیم، گفت: در مورد صادرات محصولات پتروشیمی علاوه بر اینکه باید نگاه به تنظیم بازار داخلی باشد، از سوی دیگر تامین مواد اولیه‌ صنایع پایین‌دست هم باید در نظر گرفته شود و در نهایت استمرار تولید و حفظ بازار‌های صادراتی را در نظر بگیریم.