گروه بازرگانی - به دنبال اعلام خبر عدم ترخیص برخی محموله‌های نهاده‌های دامی مورد نیاز صنعت مرغداری کشور به دلیل اختلاف نظر در ارز تخصیصی به این صنعت، قیمت این محصول در داخل، افزایش چشمگیری داشته و به شانه‌ای حدود ۹۵۰۰ تومان رسیده است. در این باره، عضوهیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: دو محموله کشتی نهاده خوراک طیور با دلار ۲۴۷۷ تومانی ترخیص شدند، اما برخلاف وعده مسوولان، تا امروز، مابه التفاوت دو نرخ ارز مرجع به مرغداران پرداخت نشده و به همین دلیل، قیمت تخم مرغ بعد از کاهش مقطعی، دوباره به قیمت اولیه خود بازگشته است. غلامرضا نوری در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت»، با تاکید بر اینکه عدم تخصیص ارز مرجع برای ترخیص خوراک دام، منجر به کمبود و افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی شده است، گفت: این عدم تخصیص منجر به افزایش هزینه‌های تولید برای مرغداران شد و مرغداران برای جبران هزینه‌های تولیدی خود به افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ پرداختند. تخم مرغ ارزان در نمایشگاه‌ها

در این باره اما، مدیرکل تامین و توزیع وزارت صنعت از هماهنگی ۳ دستگاه برای تسریع در ترخیص کالاهای اساسی خبر داد و گفت: با هماهنگی اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، تخم‌مرغ شانه‌ای ۸۰۰۰ تومان در نمایشگاه‌های پاییزه عرضه می‌شود.

علی‌اکبر پورکاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس»، در پاسخ به این سوال که قیمت هر شانه تخم‌مرغ تا ۹۵۰۰ تومان هم رسیده است و آیا تاکنون وزارت صنعت در این باره اقدامی انجام داده یا خیر، گفت: کمیته‌ای متشکل از سازمان حمایت، بازرگانی داخلی، وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و این موضوع را پایش می‌کند. وی افزود: وضعیت تخم‌مرغ از لحظه جوجه‌ریزی تا محصول نهایی و تامین نهاده‌های طیور رصد می‌شود.

مدیرکل تامین و توزیع وزارت صنعت گفت: هر سال در شهریور ماه به دلیل تقاضای بالای شیرینی‌پزی‌ها و همچنین فصل بازگشایی مدارس، با افزایش تقاضای تخم‌مرغ مواجه هستیم و قیمت این کالا، «اندکی» تغییر دارد. وی گفت: با هماهنگی که با اتحادیه مرکزی میهن صورت گرفته است، به اندازه نیاز استان‌ها، تخم‌مرغ بدون تاریخ به قیمت شانه‌ای ۷۵۰۰ تومان، با تاریخ به قیمت شانه‌ای ۸۰۰۰ تومان و تخم‌مرغ با بسته‌بندی ویژه، شانه‌ای ۸۵۰۰ تومان در نمایشگاه‌های پاییزه عرضه می‌شود. پورکاوه تاکید کرد: با هماهنگی وزارت صنعت، گمرک، بانک مرکزی و همچنین دستور ویژه وزیر صنعت ترخیص کالاهای اساسی تسریع شده است. مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: عدم ترخیص برخی کالاهای اساسی از گمرک به دلیل مسائل ارزی نیست، بلکه فرآیندی است که باید طی شود. پورکاوه درباره توقف ترخیص برخی از کالاهای اساسی از گمرک اظهار کرد: هیچ‌گونه مشکل ارزی بابت واردات کالای اساسی وجود ندارد. وی ادامه داد: کارگروه هماهنگی‌های سه‌جانبه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک در زمینه تامین ارز، ترخیص و توزیع کالا، تشکیل و به صورت ویژه، پیگیر روند واردات و توزیع کالاهای اساسی است.