رشد 6/8 درصدی صادرات غیرنفتی
مبدا و مقصد واردات و صادرات ایران
شتاب واردات خودرو
دنیای اقتصاد- تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری با فرود آغاز شد و به فراز رسید. در این مدت ۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن انواع کالا به ارزش ۷‌میلیارد دلار صادر شد که در مقایسه با شش ماه نخست سال ۸۵ از نظر وزن ۵/۷‌درصد و از حیث ارزش ۶/۸‌درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین در شش ماه اول سال‌جاری ۲۰‌میلیون و ۴۶۸‌هزار تن کالا به ارزش ۴/۲۱‌میلیارد دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵/۰‌درصد کاهش و به لحاظ ارزش ۱/ ۶‌درصد افزایش یافته است. واردات کالا در شش ماه اول سال گذشته ۲۰‌میلیون و ۵۷۲‌هزار تن و به ارزش ۱/۲۰میلیارد دلار بود. افزایش واردات در نیمه اول امسال درحالی رخ داده‌است که سهم بنزین در واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش قابل توجهی داشته‌است.

گزارش تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری
صادرات یک سوم واردات
گروه بازرگانی- تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری با فرود آغاز شد و به فراز رسید. در این مدت 15‌میلیون و 500‌هزار تن انواع کالا به ارزش 7‌میلیارد و 51‌میلیون دلار صادر شده است.
که در مقایسه با شش ماه نخست سال ۸۵ از نظر وزن ۵/۷‌درصد و از حیث ارزش ۶/۸‌درصد رشد نشان می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، وزن و ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی در شش ماهه اول سال گذشته به ترتیب 14‌میلیون و 400‌هزار تن و به ارزش 6‌میلیارد و 491‌میلیون دلار بوده است.
از میزان کل صادرات غیرنفتی در این مدت ۲۶‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار از محل تجارت چمدانی و ۱۶۵‌میلیون دلار از طریق بازارچه‌های مرزی صورت گرفته است.
اقلام عمده صادراتی
۲‌میلیارد و ۹۴۳‌میلیون دلار از ارزش کل صادرات غیرنفتی در این مدت به میعانات گازی اختصاص داشته است.
پروپان و بوتان مایع شده با 816‌میلیون و 900‌هزار دلار و با اختصاص 5/11‌درصد از کل ارزش صادرات، عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود. پس از آن پسته و مغزپسته با اختصاص 9/4‌درصد در رتبه دوم و سایر مخلوط هیدروکربورهای بودار با 195‌میلیون و 500‌هزار دلار و با اختصاص 8/3‌درصد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
کاتود و قطعات کاتد از مس تصفیه شده با اختصاص ۷/۲‌درصد، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج با ۵/۲‌درصد، گرید نساجی و فرش و سایر کف‌پوش‌های نسجی هر کدام با ۴/۲‌درصد، سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی مایع شده با ۳/۲ و اتیلن با اختصاص ۲/۲‌درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
در مجموع ده قلم کالای فوق‌الذکر در شش ماهه اول سال‌جاری 7/34‌درصد از کل ارزش و 2/20‌درصد از کل وزن صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دادند.
مقصدهای اصلی
بیشترین میزان کالاهای صادراتی کشورمان طی شش ماه گذشته روانه امارات متحده عربی شده است. در این مدت 2‌میلیون و 457‌هزار تن انواع کالا به ارزش یک‌میلیارد و 13‌میلیون دلار به این کشور صادر شد و 9/15‌درصد از وزن و 4/14‌درصد از کل ارزش صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد. پس از آن عراق با 794‌میلیون دلار و با اختصاص 3/11‌درصد، چین با 561‌میلیون دلار و 8‌درصد، ژاپن با 424‌میلیون دلار و 6‌درصد و هند با 340‌میلیون دلار و با اختصاص 8/4‌درصد رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.
در مجموع ۷/۶۳‌درصد از وزن و ۴/۴۴‌درصد از ارزش صادرات در بنادر و گمرکات این پنج کشور بارگیری شده است.
قطار واردات، اماراتی‌ها و آلمانی‌ها در واگن‌های اول و دوم
در شش ماهه اول سال‌جاری ۲۰‌میلیون و ۴۶۸‌هزار تن کالا به ارزش ۲۱‌میلیارد و ۳۴۹‌میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵/۰‌درصد کاهش و به لحاظ ارزش ۱/۶‌درصد افزایش یافته است. واردات کالا در شش ماهه اول سال گذشته ۲۰‌میلیون و ۵۷۲‌هزار تن و به ارزش ۲۰‌میلیارد و ۱۲۹‌میلیون دلار بود.
بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان در این مدت بود به طوری که در نیم سال اول سال‌جاری یک‌میلیارد و 438‌میلیون دلار بنزین وارد کشور شد و 7/6‌درصد از ارزش کل واردات کشورمان به این کالا اختصاص یافت.
شمش از آهن و فولاد غیرممزوج و پروفیل با مقطع از آهن یا فولاد غیرممزوج به ترتیب با ۸/۴ و ۷/۱‌درصد سهم ارزشی رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین میله‌های آهنی یا فولادی با 6/1‌درصد، دانه ذرت با 5/1‌درصد سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با 4/1‌درصد، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت با 3/1‌درصد، قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری با 2/1‌درصد، دانه سویا یا حتی خرد شده برنج نیمه سفید شده هر کدام با یک‌درصد از کل ارزش واردات دیگر کالاهای وارداتی کشورمان در این مدت بوده‌اند که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
بر این اساس، اقلام عمده مذکور در مجموع ۲/۲۲‌درصد از ارزش و ۹/۴۲‌درصد از وزن کل واردات را در این مدت در بر گرفته است.
بنابراین گزارش امارات متحده عربی با اختصاص 4/26‌درصد از وزن و 6/23‌درصد از کل ارزش واردات بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به کشورمان در این مدت بود.
همچنین آلمان با اختصاص ۶/۶‌درصد از وزن و ۴/۱۱‌درصد از ارزش، چین با ۸/۶‌درصد از وزن و ۲/۸‌درصد از ارزش، سوئیس با ۳/۱۳‌درصد از وزن و ۲/۶‌درصد از ارزش و جمهوری کره با ۹/۲‌درصد از وزن و ۸/۴‌درصد از ارزش در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ۵۶‌درصد از وزن و ۲/۵۴‌درصد از ارزش کل واردات کشور در نیمسال اول سال‌جاری به پنج کشور فوق‌الذکر اختصاص دارد.
سرعت عجیب واردات خودرو
در شش ماهه اول سال‌جاری ۱۷‌هزار و ۳۰۸ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۳۴۱‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۷‌هزار و ۷۹۶ دستگاه و از نظر ارزش ۶/۹۳‌درصد افزایش یافته است.