گروه بازرگانی- خطوط کشتیرانی منظم در دریای خزر برای حمل کالاهای صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه از دیروز راه‌اندازی شد.

دکتر مهدی غضنفری، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام این خبر افزود: با راه‌اندازی دو خط کشتیرانی که با توافق سازمان توسعه تجارت ایران و کشتیرانی خزر حاصل شد، بار صادراتی صادرکنندگان از بنادر انزلی در استان گیلان و امیرآباد در استان گلستان هر دو هفته یک‌بار و به طور منظم و بدون وقفه به مقصد بنادر اکتائو در قزاقستان و آستاراخان در روسیه حمل خواهد شد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، معاون وزیر بازرگانی کشورمان گفت: تمامی صادرکنندگان ایرانی که قصد دارند کالای خود را به مقصد کشورهای CIS ارسال نمایند، می‌توانند با اطمینان از برقرار بودن سرویس منظم کشتی و قیمت تثبیت شده حمل، برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند. وی یادآور شد: هزینه حمل کالاها در سطح قیمت‌های سال ۸۵ تثبیت شده است.

دکتر غضنفری با بیان اینکه ساعت و روزهای حرکت کشتی‌ها براساس جداول اعلام شده مشخص است، افزود: تمامی سازمان‌های بازرگانی استان‌ها، اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های صادراتی می‌توانند با کسب اطلاعات بیشتر از برنامه کشتی‌ها نسبت به ارسال بار صادراتی خود اقدام کنند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با ایجاد این خطوط علاوه بر کشورهای حاشیه خزر، امکان دسترسی به کشورهای قرقیزستان و ازبکستان از طریق کشور قزاقستان نیز تسهیل می‌شود. همچنین کشور روسیه دارای ۸۰ ایالت است و جمهوری اسلامی ایران از طریق اتصال به بندر آستاراخان می‌تواند به خطوط ریلی این کشور برای حمل کالا دسترسی پیدا کند و محصولات ایرانی را در دورترین نقطه این کشور عرضه نماید.

دکتر غضنفری در خاتمه گفت: بسیاری از محصولات ایرانی مثل کاشی، سرامیک، محصولات چرمی و کفش در کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق رقابت‌پذیر هستند و با راه‌اندازی این خطوط با پایین‌آمدن هزینه‌های حمل، قیمت تمام شده کالاهای ایرانی کاهش خواهد یافت و صادرکنندگان نفع خواهند برد.