معاون سابق امور گمرکی گمرک ایران به عنوان تدوین‌کننده اصلی لایحه امور گمرکی، خواستار اصلاح این لایحه شد.

محمود بهشتیان در گفت‌وگو با «اقتصاد پنهان» اظهار کرد: لایحه امور گمرکی بدون اشکال نیست و اصلاح آن لازم است.

معاون سابق فنی گمرک با اشاره به گذشت بیش از پنج سال از تدوین لایحه امور گمرکی و ارائه آن به مجلس افزود:‌ این مدت زمان ضرورت اصلاح لایحه را بیش از پیش کرده است. بهشتیان در این رابطه توضیح داد: هم اکنون در سازمان جهانی گمرک کمیته‌ای تشکیل شده که قوانین جهانی گمرک را با انجام اصلاحات هر چند ماه یک بار تغییر داده و آن را با شرایط روز منطبق می‌کنند.

وی در رابطه با قانون فعلی گمرک تصریح کرد: این قانون از ۶۰ ماده مصوب ۱۳۵۰ و ۳۹۶ آیین نامه اجرایی که در سال ۱۳۵۱ وضع شده، تشکیل شده است.

بهشتیان درباره لایحه امور گمرکی که هم اکنون کار آن در مجلس به پایان رسیده نیز اظهار کرد: این لایحه مانند قانون امور گمرکی از همین تعداد ماده و لایحه تشکیل شده و سعی در رفع خلاء‌های تجاری در گمرکات مطابق با استانداردهای روز دنیا را دارد.

معاون سابق امور گمرکی گمرک ایران با بیان اینکه بیش از ۹ سال جهت تدوین این لایحه صرف کرده، اضافه کرد: بیش از سه‌هزار صفحه کار مطالعاتی برای تدوین لایحه انجام شده است.

وی با بیان این مطلب تاکید کرد: با این وجود نمی‌توان گفت که لایحه بدون عیب و نقص است ضمن اینکه پنج سال هم از تدوین آن گذشته است.

بهشتیان با اشاره به مشکلات کنونی گمرکات ایران گفت: در قانون فعلی حسابرسان نمی‌توانند دفاتر گمرکی را باز کنند و تنها به بازدید ارزیابان گمرک اکتفا شده که زمینه‌ساز و مفاسد بسیاری در تجارت کالا است.

معاون سابق فنی گمرک با بیان اینکه بخش زیادی از توان گمرکات ایران صرف اموری می‌شود که ضرورتی برای آنها وجود ندارد، توضیح داد: به عنوان مثال شرکت‌های خوشنام زیادی هستند که نگهداری محموله‌های آنان به مدت دو ماه هیچ ضرورتی ندارد.

بهشتیان در همین رابطه ادامه داد: هر ماه توقف محموله‌های تجار مشمول ۱۱‌درصد حقوق و عوارض خواهد شد که معمولا در دو ماه بخش تجاری و تولیدی خصوصی باید ۲۲‌درصد حقوق و عوارض پرداخت کنند که این مساله نه تنها برای گمرک مشکل‌ساز است بلکه برای آنها ضربه‌ای بزرگ محسوب می‌شود.

معاون سابق امور گمرکی گمرک ایران کاهش مدت زمان ترخیص کالا به هشت روز نظیر کشورهای توسعه یافته را از جمله ضروریات وضع قانون امور گمرکی عنوان کرد.