ساماندهی صادرات زعفران

استاندار خراسان رضوی گفت: برای سالم‌سازی و هدفمند کردن بازار زعفران استان، ساماندهی صادرات فله در قالب بسته‌بندی را در دستور کار داریم.

محمد جواد محمدی‌زاده، در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: در این راستا کارگروهی در استان مسائل زعفران را ارزیابی و بررسی می‌کند و طی آن راهکارهایی برای صادرات منسجم و صحیح جلوگیری از ورود زعفران تقلبی هم دیده می‌شود. وی با تاکید بر مدیریت صحیح بازار زعفران گفت: امسال بر خلاف پارسال در میزان تولید زعفران مشکلی نداریم و در واقع اگر بازار کنترل شود می‌توان قیمت‌ها را به حد قابل‌قبولی رساند. محمدی‌زاده قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را برای هر کیلو زعفران را قابل‌‌قبول ندانست و افزود: باید افراد غیرمتخصصی را که وارد بازار زعفران شده‌اند «بخشی از آنها با هدف قاچاق و بخشی هم به دلیل سود بالای این محصول بوده»، از این گردونه خارج کرد. به گفته استاندار خراسان رضوی، باید این افراد غیر متخصص از بازار فاصله بگیرند و از دست‌اندرکاران اصلی بازار زعفران که در قالب تشکل‌های تولیدی و صادراتی عمل می‌کنند، حمایت کرد. محمدی‌زاده با تاکید بر حمایت جدی از صادرات زعفران گفت: امروز بخش عمده این صادرات فله است در حالی که باید صادرات بسته بندی‌های کوچک و قابل قبول حمایت شود. وی به حمایت از فرآوری زعفران در قالب بنگاه‌های زودبازده، شناسنامه‌دار شدن تولیدکننده، توزیع‌کننده و صادرکننده زعفران اشاره کرد که به زودی اجرا خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: نمی‌توانیم اجازه دهیم کالایی که بسیار برای استان راهبردی، ارزشمند و مهم است، با برخی اقدامات نسنجیده و سودطلبانه عده‌ای از دست برود و کشورهای دیگر فرصت مناسبی برای ورود یابند. محمدی‌زاده، اجباری کردن استانداردها از طریق موسسه استاندارد و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط را هم بسیار مهم خواند و بر حل سریع آن تاکید کرد.

وی اظهار داشت: الان باید به سمت خرید از کشاورز حرکت کنیم. استاندار خراسان راه‌اندازی بورس زعفران را گامی جدی در این مسیر ارزیابی کرد.