گزارش ترکیب ۴۰۰ قلم کالای وارداتی کشور که قرار است به معاون اول رییس‌جمهور تقدیم شود، با گذشت ماه‌ها هنوز در گمرک ایران نهایی نشده است.

به گزارش «مهر»،معاون اول رییس‌جمهوری چندماه قبل از ۷ دستگاه دولتی نظیر گمرک ایران، مرکز آمار، وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی و جهاد کشاورزی خواست تا ترکیب ۴۰۰ قلم کالای وارداتی را مشخص کنند. دستگاه‌های مذکور پس از بررسی‌های لازم و برگزاری جلسات متعدد اختلافاتی را که در خصوص ترکیب کالاهای وارداتی از نظر واسطه‌ای، مصرفی و سرمایه‌ای داشتند، از بین بردند و در نهایت گمرک ایران به عنوان مسوول این نهادها در این زمینه قرار شد، گزارش نهایی را تقدیم داوودی کند.

از زمانی که دستگاه‌های مذکور به نتیجه قابل قبولی بین خود رسیدند و اختلافات خود را در این مورد حل کردند، بیش از سه ماه ‌می‌گذرد و در این مدت باید دفتر آمار و خدمات ماشینی گمرک که مسوول نهایی کردن آمارهای لازم این گزارش بود، آن را آماده کند، اما هنوز پس از گذشت این مدت هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده و گزارشی برای ارائه به معاون اول رییس‌جمهور آماده نشده است. کارگروه تشکیل‌ شده متشکل از نمایندگان دستگاه‌های دولتی نظیر بانک مرکزی، معاونت راهبردی ریاست جمهوری، مرکز آمار ایران، وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی، جهاد کشاورزی و گمرک ایران بودند تا میزان و درصد کالاهای وارداتی سرمایه‌ای، مصرفی و واسطه‌‌ای به کشور را مشخص کنند.

پیش از این اعلام شده بود که این دستگاه‌ها اختلاف نظراتی در مورد برخی از اقلام کالاهای وارداتی نظیر بنزین دارند که این اختلاف نظرات هم از بین رفته است.

قرار است این گزارش در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مورد استفاده قرار گیرد و با نهایی شدن گزارش، آمارهای دقیق، منسجم و مستند تهیه شده و گزارش نهایی آن به وزیر امور اقتصادی و دارایی برای تقدیم به معاون اول رییس‌جمهوری ارائه شود. این گزارش پس از نهایی شدن در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در ارتباط با سمت و سوی واردات کشور نقش عمده‌ای خواهد داشت.