رشد مبادلات تجاری ایران و ترکیه - ۸ مهر ۸۶

گروه بازرگانی- ارزش مبادلات تجاری ایران و ترکیه در هشت ماه گذشته سال‌جاری میلادی به ۵میلیارد و ۶۲میلیون و ۹۷۶هزار دلار رسید، صادرات ترکیه به کشورمان در این مدت نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۶در‌صد و واردات این کشور از ایران ۷/۱۱در‌صد و کل ارزش تجارت هشت‌ماه دو کشور نیز بیش از ۶۸/۱۳‌درصد افزایش داشته است. در این دوره سهم ایران در واردات ترکیه برابر چهار ‌درصد و در صادرات این کشور برابر ۲/۱درصد بوده است.

ارزش مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در سال ۲۰۰۶میلادی با ۴۵/۵۲‌درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۵ به ۶میلیارد و ۶۸۱میلیون و ۶۹۶‌هزار دلار رسیده بود.

صادرات ترکیه به کشورمان در سال گذشته در قیاس با سال ۲۰۰۵میلادی ۹/۱۵‌درصد افزایش یافته و به یک‌میلیارد و ۶۶میلیون و ۴۵۳هزار دلار و واردات آن از ایران با ۱/۶۲‌درصد افزایش به ۵میلیارد و ۶۲۳میلیون و ۵۳۸‌هزار دلار رسیده بود. در این میان کل ارزش بازرگانی خارجی ترکیه در هشت‌ماه گذشته سال ۲۰۰۷‌میلادی با نزدیک به ۲۶/۲۱درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۰۶ به ۱۷۴میلیارد و ۷۱۲میلیون دلار رسید. صادرات ترکیه در این دوره با ۸/۲۴درصد افزایش به ۶۷میلیارد و ۱۲۳میلیون دلار و وارداتش با ۲/۱۹درصد افزایش به ۹۰میلیارد و ۲۷۹میلیون دلار رسید.