گمرکات اختصاصی برای صادرات 13 گروه کالایی

معاون امور گمرکی گمرک ایران گفت: گمرک به منظور ساماندهی صادرات کالاهای خاص و جلوگیری از احتمال قاچاق آنها به خارج از کشور، صادرات ۱۳ گروه کالایی را مشمول خروج از گمرکات اختصاصی کرده است.

محمد رضا نادری در گفت‌وگو با مهر افزود: هم‌اکنون این گمرکات توسعه یافته است، به نحوی که مثلا برای محصول زعفران به عنوان یک کالای کشاورزی تنها یک گمرک در مشهد و برای پسته یک گمرک اخصاصی کالایی در کرمان وجود داشت، اما به تدریج امکانات سازمان‌های همجوار افزایش یافت و این گمرکات به سایر استان‌ها اضافه شد. وی ادامه داد: درگذشته تنها یک گمرک ترخیص خودرو در تهران وجود داشت که هم‌اکنون تعداد آن به ۱۴ گمرک ترخیص خودرو افزایش یافته است.

نادری با بیان اینکه تعیین گمرکات اختصاصی برای صادرات به منظور انجام کارهای کارشناسی دقیق‌تر و منظم‌تر است، خاطرنشان کرد: برای انجام این کار نیروهای داخل گمرک و سازمان‌های همجوار نیز آموزش می‌بینند.

گمرک غرب تهران و مهرآباد برای صدور کالاهای اسانس طبیعی گل محمدی و کنستانتره نعناع، غرب تهران و مهرآباد برای برگ تست استریلیزاسیون و گمرکات تبریز، غرب تهران، مهرآباد، شیراز، شهید رجایی بندرعباس، قزوین و یزد (فقط مولیبدون و ترکیبات آن) تجهیزات مخابراتی، فرمولیبدون و فرآورده‌های آن تعیین شده‌اند.

همچنین برای صدور تجهیزات الکترونیکی فرودگاه مهرآباد، شهریار، شیراز، بندر امام، شهید رجایی، مشهد، نوشهر و قزوین، برای گل و گیاه، فرودگاه مهرآباد، غرب تهران، مشهد، نوشهر، شهید باهنر بندر عباس، آستارا، انزلی، اینچه برون، خرمشهر، جلفا، شیراز، اراک و فرودگاه اصفهان مشخص شد.

برای صادرات چای، فرودگاه غرب تهران، مشهد، شهید رجایی، شهید باهنر، یزد، نوشهر، بندر انزلی، سهلان و گمرک اینچه برون، برای پوست، چرم و سالامبور، جنوب تهران، مشهد، سهلان، همدان، تبریز و سمنان و برای صدور فرش، مهرآباد، غرب تهران، کرمان، تبریز، شهید رجایی، قم، همدان، شیراز، مشهد، اصفهان و سهلان است.

گمرک کرمان، شیراز، غرب تهران، مهرآباد، سیرجان، رفسنجان و نوشهر (برای روسیه و آسیای میانه) جهت صدور پسته، فرودگاه مشهد، مهرآباد و یزد برای زعفران و مهرآباد، اصفهان و یزد برای طلا و نقره تعیین شد.

فرآورده‌های نفتی نیز از فرودگاه جلفا، بازرگان، بندر امام خمینی(ره) شهید رجایی، دوغارون، میرجاوه، سرخس، آستارا، خسروی، بوشهر، نوردوز، رازی و مهران و انواع مصنوعات سنگی حکاکی شده مورد استفاده در معماری همچون انواع شومینه، انواع واشر سیلندر، انواع دستگاه بستنی سازی، دستگاه بسته‌بندی دو خطه، عدسی عینک، کاغذ استنسیل، شیشه شیرخوری و سیلیکون نیز از گمرک غرب تهران، مهرآباد و شهید رجایی بندر عباس صادر می‌شود.