در سال گذشته هشت میلیارد دلار اعتبار به تامین منابع فاینانس پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی اختصاص یافت که از کل این میزان اعتبار حدود ۴۰۰میلیون دلار جذب شد. سرپرست دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با بیان این مطلب، افزود: در حالی که ۹میلیارد دلار برای تامین مالی صادرات کالا و پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی از محل حساب ذخیره ارزی اختصاص یافته است اما هنوز هم با مشکلاتی برای تامین منابع مالی پروژه‌ها مواجهیم.

به گزارش «خبرگزاری اقتصادی ایران» امین چاروسه با اشاره به تشکیل کارگروه تامین مالی صادرات خدمات فنی و مهندسی، موضوع تامین مالی پروژه‌های مختلف را از موانع جدی توسعه فنی و مهندسی کشور بر شمرد و اظهار کرد: در حال حاضر در بازار خدمات فنی و مهندسی با رقبایی مواجهیم که قادرند ۱۰۰درصد پروژه را به شرطی که پروژه به شرکت‌های آنها داده شود فاینانس کنند. بنابراین اگر می‌خواهیم حضور موفقی در صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم باید بانک‌های کشور را در خصوص تامین مالی پروژه‌ها فعال‌تر کنیم. به گفته چاروسه در حال حاضر بانک‌های تجاری هر یک تا سقف ۱۰۰میلیون دلار و بانک‌های خصوصی نیز تا سقف ۵۰میلیون دلار امکان تامین مالی صادرات و خدمات فنی و مهندسی را با استفاده از منابع حساب ذخیره ارزی بر عهده دارند.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در ادامه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خدمات فنی و مهندسی کشورهای CIS را بسیار گسترده عنوان کرد و گفت: پیمانکاران کشورمان برآورد می‌کنند که در کشورهای CIS ظرفیت اجرای بیش از ۱۰میلیارد دلار پروژه فنی و مهندسی وجود دارد. بنابراین برای حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی کارگروهی ویژه تامین مالی خدمات فنی و مهندسی این کشورها تشکیل شده است. به گفته وی در حالی که کشور ترکیه به تنهایی موفق به مشارکت ۲۴میلیارد دلاری در پروژه‌های فنی و مهندسی کشورهای CIS آن هم در قزاقستان شده است سهم کشورمان از این بازار تنها ۴۰۰میلیون دلار بوده است.

چاروسه در ادامه درباره وضعیت صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق نیز اظهار کرد: مشکل اصلی صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق محدودیت تامین منابع فاینانس و نبود تمایل کافی از سوی شرکت‌های داخلی برای حضور در بازار عراق است.

چاروسه تصریح کرد: در حال حاضر برخی محدودیت‌های زیرساختی اقتصادی، روان نبودن نظام بانکی و با تجربه نبودن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و نیز چالاک نبودن صندوق ضمانت صادرات در همراهی صادرات خدمات فنی و مهندسی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در جلوگیری از رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی محسوب می‌شوند.