پرداخت جوایز صادراتی ادامه دارد

بخش پایانی

گروه بازرگانی- روز گذشته بخش نخست گفت‌و گو با رییس سازمان توسعه تجارت در همین صفحه منتشر شد آنچه می‌خوانید بخش پایانی این گفت‌وگو است. یک ماه دیگر، صادرکنندگان نمونه سال انتخاب می‌شوند، ارزیابی جنابعالی از عدم پرداخت جوایز صادراتی سال‌های گذشته چیست؟

روند پرداخت جوایز صادراتی سال‌های پیش متوقف نشده و همچنان ادامه دارد. آخرین نوبت تخصیص بودجه به ۳۰ سازمان بازرگانی استان‌های کشورمان در حال حاضر در امور مالی در دست اقدام است.

دستورالعمل بررسی پرونده‌ها و پرداخت جوایز صادرات سال ۱۳۸۵ نیز ابلاغ شده است.

اینکه می‌گویید «عدم پرداخت» اشتباه است و باعث سوءبرداشت و یاس صادرکننده می‌شود. حقیقت این است که تاخیر در پرداخت به دلیل عدم تامین منابع جوایز صادراتی است که آن هم با تدابیر سازمان از جمله لایحه وزارتخانه برای جبران کسری منابع

(که یک فوریت آن در مجلس تصویب شد) پیگیری می‌شود.

و اما پرسش آخر ما به رابطه شما با بخش‌خصوصی برمی‌گردد. به عنوان عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران و ایران چه تلقی‌ای از اتاق بازرگانی به مثابه نهاد مستقل بخش‌خصوصی کشور دارید؟ برخی معتقدند که «اتاق» در دور جدید «دولتی‌تر» شده است.

آنها چون دکتر نهاوندیان، رییس اتاق ایران شده به این استنباط رسیده‌اند؟

* شاید.

اما تعداد اعضای دولتی اتاق همان ۲۰نفر است و تغییر نکرده! اگر منظور انتخاب دکتر نهاوندیان است که ما باید به این انتخابات احترام بگذاریم. اگر به جای ایشان، یک نفر دیگر رییس اتاق می‌شد باز هم من همین احساس را داشتم. ما انتظار داریم که اتاق‌های بازرگانی بیش از گذشته به تجارت خارجی بپردازند و در راه نشان دادن تصویر واقعی اقتصاد کشورمان به دنیا تلاش کنند.

اتاق‌ها باید شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های صادراتی را تشکیل بدهند. نمی‌خواهم بگویم اتاق‌ها در‌حال‌حاضر بیکار هستند ولی کشوری که در حال اجرای اصل ۴۴ است نمی‌تواند با جهان تعامل نداشته باشد، در غیر این صورت ما فقط ظرفیت‌های خالی را از دولت به بخش‌خصوصی منتقل می‌کنیم، یعنی انتقال ناکارآمدی! بخش‌خصوصی نیز اگر از «اقتصاد تعداد» و «اقتصاد تنوع» باز ماند نمی‌تواند شرکت‌‌‌هایی را که از دولت تحویل گرفته، به خوبی مدیریت کند. بنابراین باید به سمت بازارهای بزرگ‌تر نیز برود. با توجه به همین ارزیابی‌ها ما حضور دکتر نهاوندیان را در اتاق ایران مغتنم می‌دانیم. میان سازمان توسعه تجارت با «اتاق» کنش و واکنش سیاسی وجود ندارد. ما در همگرایی با هم سعی می‌کنیم ماموریت‌های تجاری خارجی را سروسامان دهیم.