قرارداد 175میلیون دلاری صادرات گندم

معاون وزیر بازرگانی از انعقاد قراردادی برای صادرات ۵۰۰هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشور به ارزش ۱۷۵میلیون دلار با شرکت‌های بزرگ تجاری فعال در این حوزه خبر داد.

مجید پارسانیا در گفت‌وگو با «مهر» گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران طبق ابلاغیه دولت، موظف شده تا یک میلیون تن گندم مازاد کشور را در سال جاری صادر کند. وی افزود: آرایش بنادر کشور به شکلی است که کار صادرات را محدود می کند. اما حداکثر سعی ما بر این است که کالایی کیفی صادر کنیم تا موجبات خوشنام شدن گندم صادراتی ایران را فراهم کرده و از سوی دیگر انجام تعهدات به موقع همراه باشد.

معاون وزیر بازرگانی گفت: در عین حال به دلیل تغییرات قیمت غلات در سطح جهانی، مشاهده می شود که ایران باید حضور فعال‌تری در موضوع صادرات گندم به کشورهای مختلف دنیا داشته باشد که براین اساس، قرارداد برای صادرات ۵۰۰هزار تن گندم با شرکت‌های بزرگ تجاری فعال در این حوزه منعقد شده است.

پارسانیا ارزش قراردادهای مذکور را ۱۷۵میلیون دلار ذکر کرد و گفت: اولین محموله صادراتی گندم ایران به ظرفیت ۴۰هزار تن طی روزهای گذشته به عمان صادر شد و البته سه محموله دیگر نیز ظرف چهارماه آتی به این کشور صادر خواهد شد.

به گفته وی، صادرات این ۴محموله تعهدات شرکت بازرگانی دولتی را برای صادرات ۱۶۰هزار تن گندم به عمان تکمیل می‌کند. ضمن اینکه محموله‌های دیگری نیز به نقاط دیگر دنیا از جمله آفریقا، آسیای جنوب‌شرقی و هندوستان صادر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: در آبان ماه نیز محموله ای به میزان ۳۴هزار تن به شرق آفریقا صادر خواهد شد ضمن اینکه دو محموله گندم هرکدام به میزان ۴۰هزار تن نیز به یمن و شرق آفریقا صادر خواهد شد که شامل ارسال یک محموله در آبانماه و یک محموله در آذرماه خواهد بود.