توفیق بخش خصوصی ایران و عراق منجر به تشکیل بازار مشترک اسلامی خواهد شد

گروه بازرگانی- نخستین سخنرانی مهم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی پس از ریاست مجلس خبرگان دیروز در کنفرانس بازسازی اقتصادی عراق در تهران انجام شد. این کنفرانس که با حضور صدها تن از مدیران اقتصادی- تجاری ایران و عراق و حدود ۱۵۰ تاجر برجسته عراق برپا گردیده امروز و فردا نیز ادامه دارد. عکس‌ها: نسیم گلی

در آغاز سید بابایی، دبیر این کنفرانس ابراز امیدواری کرد که این گردهمایی بتواند زمینه‌ساز انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مهمی در میان بازرگانان و صنعتگران دو کشور باشد.

پس‌از آن آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی پشت تریبون رفت و چنین آغاز کرد: همکاری دو کشور ایران و عراق در همه زمینه‌ها ضروری‌ترین پدیده‌ای است که باید در این مقطع زمانی اتفاق افتد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متاسفانه در دوران گذشته این همکاری مستحکم نبوده است و دو رژیم پهلوی و رژیم بعثی صدام چنین فرصت‌هایی را مورد استفاده قرار نداده‌اند.

آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتظار می‌رفت دو دولت نظیر یک خانواده با یکدیگر همکاری کنند اما جنگ از سوی رژیم بعثی عراق آغاز شد و اجازه همکاری مشترک بین دو ملت را از آنها گرفت.

رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: تجار بخش‌خصوصی دو کشور به سهم خود باید در میدان توسعه و تجارت و همکاری‌های اقتصادی، فنی و علمی کارهای بزرگی انجام دهند، و شرط موفقیت آنها همکاری‌های صمیمانه منطقه‌ای میان دو کشور برای ایجاد زمینه‌های همکاری برای بخش‌خصوصی است.

وی مهم‌ترین شرط توسعه، همکاری، تجارت و انتقال تجربه و دانش فنی را امنیت دانست و گفت: امنیت اساسی‌ترین نیاز امروز جهان است که در منطقه ما نیز نمود بیشتری می‌یابد، این در حالی است که بخش‌خصوصی سهم بسیاری را می‌تواند در امنیت به عهده گیرد و بقیه کارها را به سیاستمداران و دولت‌های منطقه بسپارد.آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در کشورهایی که امنیت قبرستانی ایجاد می‌شود، توسعه پایدار مقدور نبوده و ملت‌ها نمی‌توانند به آینده خود مطمئن باشند.وی دوره‌های سکوت قبرستانی را گذرا دانست و گفت: اگر دولت‌ها به سمت حکومت‌های دیکتاتوری و بی‌رحم سوق یابند قطعا نمی‌توانند شرایط را برای امنیت فراهم سازند همانطور که در زمان صدام این‌گونه سکوت بر عراق حاکم شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در چنین شرایطی دولت‌ها با ملت‌های خود فاصله گرفته و سعی دارند فضا را امنیتی کنند تا مردم بترسند که البته این روند معمولا با برون‌فکنی همراه است به این معنا که دولت‌ها کاری می‌کنند که یک دشمن فرضی در مقابل مردم مجسم شود و مردم به خاطر منافع ملی خود و نیز خطر تعرض دشمن خارجی، به دولت‌هایشان تعرض نکنند.وی اظهار داشت: در چنین شرایطی مردم از سرمایه‌گذاری امتناع کرده و صبر می‌کنند تا شرایط مناسب فراهم شود این وضعی بود که در دوران گذشته عراق حاکم شد. آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی با اشاره به اسیر کردن دو ملت ایران و عراق در رژیم بعثی و رژیم پهلوی توسط دولت‌ها، خاطر نشان کرد: قدرت‌های جهانی نظیر شوروی در عراق و آمریکا در ایران از این شرایط سوء‌استفاده کرده و دولت‌ها نیز که اسیر این سیاست‌ها بودند به خواسته آنها تن می‌دادند.

وی گفت: پس از هشت سال جنگ تحمیلی و انهدام امکانات ایران، بالاخره با تدبیر امام راحل جنگ تمام شد اما سیاستمداران ایرانی دقیقا می‌دانستند که باید به چه راهی گام بردارند، بنابراین بلافاصله در زمان امام، سیاست توسعه، سازندگی و بازسازی پس از جنگ طراحی شد و امام نیز دستور سازندگی را صادر و دولت و مجلس نیز سیاست‌های آن را تصویب کردند و بدین ترتیب ایران راه خود را آغاز کرد.

آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی گفت: امروز آثار این سازندگی در کشور نمایان شده و زیربناهای کشور نیز به خوبی آماده و پیشرفته و زمینه کارهای درازمدت نیز فراهم است.

رییس مجلس خبرگان رهبری نیروهای انسانی موجود در کشور را از نظر مدیریت، کارشناسی، تحقیقات و ارائه خدمات در سطح مطلوبی عنوان کرد و گفت: امروز امنیت در کشور در سطح مناسبی است به نحوی که آمادگی همکاری همه جانبه با همسایگان ایران و سایر کشورها در کشور به خوبی وجود دارد، ضمن اینکه تجربه با ارزش توسعه پس از جنگ در ایران وجود دارد که عراق باید از آنها بهره گیرد.

آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اما پس از جنگ ایران و عراق، عراق به این مسیر نرفت و صدام به جای اینکه سیاست سازندگی بعد از جنگ را انتخاب کند به دلیل مشکلی که با ملت، کردها، شیعیان و اهل تسنن داشت و از سوی دیگر اتکا به ارتش و اطلاعات و حزب بعثی، سیاست فرافکنی را ادامه داد و این بار در کویت به ماجراجویی پرداخت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان یک نکته مهم، خاطرنشان کرد: در اواخر جنگ مکاتبه‌ای میان من و صدام صورت گرفت که چند نامه میان ما رد و بدل شد در یکی از آنها صدام نوشته بود که ایران و عراق ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی با یکدیگر دارند اما من به دنبال پیدا کردن این مرز مشترک بودم چرا که ایران با عراق تنها در اروند و مقدار کمی از سواحل خلیج فارس مرز مشترک داشت بنابراین به ذهنم رسید که صدام مدعی مالکیت سواحل جنوب از کویت تا امارات است و من نیز از وی خواستم تا این مرز آبی را مشخص کند.آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی با اشاره به سفر اخیر خود به کویت گفت: امیر کویت در این سفر اظهار داشت سوال شما خیلی از مسائل منطقه را برای ما روشن کرده است این در حالی است که ماجراجویی بعدی صدام یک حرکت ضد امنیتی دیگر بود که معلوم بود کشورهایی که برای خودشان منافع حیاتی در کشورهای جنوب خلیج فارس تعریف کرده‌اند، آن را تحمل نکنند، اما لشکرکشی پیش آمد و پس از آن تحریم‌های شدیدی علیه عراق صورت گرفت.

وی افزود: عراق پس از جنگ هشت ساله نیاز به دوران استراحت داشت تا خود را بازسازی کند اما نه تنها بازسازی صورت نگرفت بلکه تخریب‌هایی نیز به آن اضافه شد که در نهایت منجر به اشغال این‌کشور شد و امروز ما نیز شاهد اشغال کشوری هستیم که عزیزترین نقطه دنیای اسلام به لحاظ شرایط جغرافیایی - اسلامی، سوابق تاریخی و تمدن عظیم است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در عراق سرمایه‌های توسعه، عمران و تمدن بسیاری وجود دارد تصریح کرد: در چنین شرایطی عراق گرفتار شورش، اخلال و تروریسم است اگر چه در مناطق شمال و جنوب این کشور با همت مردم فضا برای کار فراهم است.رییس مجلس خبرگان رهبری با اظهار تاسف از خبر تجارت خون در عراق گفت: مردم فقیر این کشور مجبور به گذران زندگی از راه این‌گونه تجارت‌ها هستند که این محصول اشغال عراق و سیاست‌های برون‌فکنی غلطی است که از سوی صدام پیاده شد.وی از سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی درخواست کرد که با خیال راحت پایه‌های کار سرمایه‌گذاری را در عراق تحکیم کرده و به لحاظ تبادل ایران گرد و عراق گرد اقدامات مثبتی انجام دهند.به گفته آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی، ایران به لحاظ تکنولوژی و تجربه سازندگی در موقعیت خوبی قرار دارد که می‌تواند این تجربه را به صورت رایگان در اختیار مردم عراق قرار دهد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بازرگانی ایران و عراق باید جزو پر رونق‌ترین بازرگانی کشورها باشد، گفت: بسیاری از پتانسیل‌های موجود در دو کشور مکمل یکدیگر بوده اما تاکنون ناامنی‌ها اجازه توسعه روابط را نداده است.

آیت ا...‌هاشمی رفسنجانی از بازرگانان ایرانی و عراقی خواست تا تجربیات خود را به صورت مشترک در اختیار یکدیگر قرار داده و از ایجاد اتاق مشترک ایران و عراق و سایت مشترک بازرگانان ایرانی و عراقی ابراز خوشحالی کرد. وی ادامه داد: همکاری‌‌های بازرگانان ایرانی و عراقی در زمینه بانک، بیمه، جذب سرمایه‌گذاری و بورس می‌تواند نمونه خوبی برای کل منطقه باشد.

رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: این‌گونه اقدامات اقتصادی مکمل امنیت است و هر قدر مراودات بازرگانی، صنعتی و علمی ارتقا یابد، به همان اندازه نیز امنیت می‌تواند پایدارتر باشد.

به گفته وی، دولت‌های ایران و عراق حتما از این کار پشتیبانی خواهند کرد و این در حالی است که توفیق بخش‌خصوصی باعث جلب اعتماد سایر کشورها و تشویق‌کننده تشکیل بازار مشترک منطقه‌ای اسلامی در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

بعداز سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظم، رییس اتاق مشترک ایران و عراق از تشکیل کمیسیون عالی همکاری‌های دو کشور به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری خبر داد و گفت: این کمیسیون با حضور ۹ وزیر و ۲ معاون رییس‌جمهوری مسئولیت ویژه‌ای برای گسترش تجارت با عراق دارد.

حسن‌تیز فقر هدف از تشکیل این کمیسیون را کمک به حضور موفق پیمانکاران ایرانی در مناقصات بازسازی عراق ذکر کرد و گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی، افزایش حجم صادرات کالا به عراق، فراهم نمودن زمینه سرمایه‌گذاری، ایجاد کارخانجات مشترک، آغاز صادرات کالاهای عراق از طریق ایران، توسعه ترانزیت کالا از مرزهای ایران، اعطای تسهیلات بانکی و بیمه‌ای و نیز تامین منافع مشترک دو طرف از جمله دیگر اهداف تشکیل این کمیسیون است.

به گفته وی، بودجه عراق در سال ۲۰۰۷ معادل ۴۲میلیارد دلار است که سهم ایران در تامین مایحتاج تجاری و خدماتی این کشور با توجه به پتانسیل‌های موجود رضایت بخش نیست، زیرا ایران در رتبه دهم کشورهای حاضر در تامین مایحتاج مردم عراق قرار دارد.تیزمغز گفت: در سال جاری میلادی ایران معادل یک میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده که در سه ماهه اول امسال این رقم ۸درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است که امیدواریم این حجم از مراودات تا پایان سال به ۲ برابر رسد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و عراق خاطرنشان کرد: بانک همکاری‌های توسعه سرمایه‌گذاری و مالی عراق با مشارکت بانک اقتصاد نوین و کشاورزی به صورت یک بانک عراقی افتتاح شده که روزانه یک میلیون دلار از این طریق مبادلات پولی و مالی صورت می‌گیرد که باعث حذف مبادلات نقدی شده است.وی اظهار داشت: بانک ملی ایران نیز در بغداد بازگشایی شده و قرار است چندین بانک ایرانی نیز نسبت به تاسیس بانک در این کشور اقدام نمایند.

وی به تجار ایرانی پیشنهاد داد تا با بهره‌برداری از قانون جدید سرمایه‌گذاری عراق و اقلیم کردستان در این کشور حضور موثر یابند.

در ادامه این کنفرانس معاون وزیر دارایی عراق پیام نخست‌وزیر این کشور را قرائت کرد.

سپس یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: از آنجا که فرصت‌ها و تهدیدها و ویژگی‌های جغرافیایی و تاریخی ایران و عراق مکمل یکدیگر هستند این فرصت وظیفه تاریخی را به دوش ما می‌گذارد که در این مقطع از تاریخ به عنوان سربازان خط مقدم در سرنوشت کشورمان نقش کلیدی ایفا کنیم.

وی تاکید کرد: البته شرایط، شرایط ویژه‌ای است و باید ریسک کرد اما ریسک جزو ذات تجارت است و به عنوان اتاق بازرگانی تهران اعلام آمادگی می‌کنیم که آماده حضور همه‌جانبه هستیم.

در ادامه این همایش، رییس اتاق بازرگانی عراق نیز گفت: کشورهای قدرتمند با تبدیل کردن جهان به دهکده جهانی بر بسیاری از کشورهای جهان سوم گاه از لحاظ امنیتی و گاه از لحاظ اقتصادی چیره شدند و ناچار بسیاری از ملت‌ها وابسته به این دولت‌ها هستند ولی ما در تلاش هستیم سیستمی را ایجاد کنیم که بتوانیم با اعتماد به آن به سمت استقلال حرکت کنیم.

جغفر الحمدانی افزود: هدف ما تشویق شرکت‌های سرمایه‌گذار از کشورهای مستقل است و مایلیم که شرکت‌های سرمایه‌گذاری غربی را از کشور خارج کنیم.وی خاطرنشان کرد: ما از ایران می‌خواهیم که به‌صورت متمرکز در عراق سرمایه‌گذاری کند و اصرار به رونق این روابط داریم.

این مقام مسوول عراقی گفت: من تاکید می‌کنم که عراق بسیار ثروتمند است و نیاز به کمک ندارد. ما نیاز به موضع‌گیری تاریخی از سوی ملت ایران داریم و می‌خواهیم این حرکت تاریخی در ذهن عراقی‌ها نقش ببندد و این اقدام با صادرات بازرگانی و صنعتی میسر است.دکتر جهانبخش سنجابی، دبیر شورای عالی سیاست‌گزاری کنفرانس نیز گفت: ایران آمادگی کامل برای بازسازی عراق دارد و با گردهم آوردن شاخص‌ترین افراد حوزه صنعت و بازرگانی در این کنفرانس در جست‌وجوی کسب فرصت برای امضای تفاهمنامه‌ها و قراردادها است.

عمر ناظم دباغ، نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق نیز گفت‌: عراق متشکل از اقوام گوناگون و جغرافیایی ویژه‌ای است. منطقه کردستان عراق نیز دارای دولت پارلمانی و نهادهای حکومتی ویژه خود است.

وی افزود: این منطقه در سایه حکومت فدرال عراق دارای آرامش و امنیت بالایی است و با توجه به فرصت‌های پیش آمده از نظر اقتصادی سرمایه‌های ویژه‌ای را به خود جلب کرده است. وی در پایان برای جذب سرمایه‌گذاری در عراق اعلام آمادگی کرد.

نخستین کنفرانس بازسازی اقتصادی عراق، به منظور بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و صادرات و چگونگی تضمین بازگشت سرمایه صادرکنندگان از سوی اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عراق برگزار شده است.