گروه بازرگانی - مدیر کل گمرکات استان کرمانشاه گفت: از اول سال‌جاری تا پایان تیر ماه ۲۳۰میلیون دلار کالا از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان به خارج از کشور صادر شده‌است.

محسن مصطفایی در ششمین نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه افزود: از این میزان ۱۳۳میلیون و ۵۰۰هزار دلار بدون احتساب خدمات فنی و مهندسی مربوط به صادرات این استان بوده و مابقی نیز صادرات سایر استان‌های کشور از طریق گمرکات استان کرمانشاه صادرات بوده است. مدیر کل گمرکات استان کرمانشاه میزان واردات کالا به این استان را در سال‌جاری ۱۰هزار و ۷۹۴تن به ارزش ۸۶میلیون و ۶۷۳دلار اعلام کرد. مصطفایی کالاهای وارد شده به استان کرمانشاه را شامل برنج، تجهیزات کارخانه پلیمر و ماشین‌آلات صنعتی دانست که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۸۰۰درصد و از لحاظ ارزش دو هزار و ۴۰۰درصد رشد داشته است.

راه‌اندازی پایانه صادراتی قصر شیرین

از سوی دیگر رییس سازمان بازرگانی استان کرمانشاه از تصویب تاسیس بزرگترین پایانه صادراتی غرب کشور در شهرستان قصرشیرین خبر داد.

اصغر میرزایی اظهار کرد: یکی از مصوبه‌های جلسه استانی هیات دولت در کرمانشاه تاسیس پایانه صادراتی در استان بود. با توجه به اینکه دیگر استان‌ها نیز درخواست تاسیس چنین پایانه‌هایی را داشتند تصمیم گرفته شد پایانه‌های صادراتی به صورت منطقه‌ای در کشور تاسیس شوند.

میرزایی افزود: بر این اساس مقرر شد هشت پایانه صادراتی در کشور ایجاد شود که استان کرمانشاه به عنوان منطقه غرب تعیین و این پایانه در بازارچه پرویزخان قصرشیرین راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اعلام اینکه منطقه غرب شامل استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و همدان است، گفت: برای احداث این پایانه ۱۲۰ هکتار زمین پیش‌بینی شده که در حال حاضر در مرحله اول ۵۰ هکتار آن توسط فرمانداری قصرشیرین در حال خرید است و در مرحله بعدی ۷۰ هکتار بعدی خریداری می‌شود. وی اعتبار مورد نیاز برای احداث این پایانه را حدود ۱۲۰میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: در مرحله اول ۱۰میلیارد ریال اعتبار (پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رییس‌جمهور و پنج میلیارد ریال از محل منابع استانی) برای این پروژه تامین شده است. مابقی اعتبارات این طرح بر اساس پیشرفت کار از منابع دولتی و بخش‌خصوصی تامین می‌شود. میرزایی گفت: زمان اجرا این طرح هنوز مشخص نیست ولی مقرر شده ابتدا پایانه صادراتی شمال غرب کشور و سپس پایانه غرب کشور احداث شود.