دفاع میرکاظمی از عملکرد وزارت بازرگانی

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی گفت: اگر تولید داخلی گوشی همراه توجیه‌پذیر نباشد در تعرفه آن تجدید‌نظر خواهد شد.

مسعود میرکاظمی عصر روز یک‌شنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به مناسبت هفته دولت با آنها به گفت‌وگو نشست. او در این گفت‌وگوی چندساعته به مسائل مهم دیگری از جمله آزادسازی قیمت سیمان پرداخت و توضیح داد: انجمن سیمان طرحی را مبنی‌بر کنترل بازار سیمان پس از آزادسازی ارائه کرده بود که از سوی ما پذیرفته نشد، معتقدیم آزا‌د‌سازی قیمت‌ها با کنترل متضاد است. میرکاظمی اظهار کرد: زمانی که تولید سیمان ۸‌میلیون تن پیش از تقاضا شد می‌توان از آزاد‌سازی سخن گفت ضمن اینکه ما موافق سیاست آزاد‌سازی جهان هستیم.

وزیر بازرگانی در‌خصوص ادغام شوراهای عالی صادرات و توسعه صادرات نیز گفت: این ادغام مفید است و با ادغام این شوراها نگاه به مسائل صادرات از کلی به جزئی تغییر شکل خواهد داد.

وی در مورد بازار لبنیات نیز اظهار داشت: ۵۰ درصد بازار لبنیات کشور در اختیار ۲ شرکت پاک و پگاه است اکنون کنترل بازار ۳ قلم گروه‌ کالایی ماست، پنیر و شیر در حال جریان است. وزیر بازرگانی همچنین از بررسی خارجه کردن رقم صادرات محصولات فرآورده‌های نفتی توسط بانک مرکزی خبر داد. میرکاظمی در مورد پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی نیز گفت: به زودی کار گروه ویژه ایران در سازمان تجارت جهانی معرفی خواهد شد. وی در خصوص نان نیز افزود: هم‌اکنون سالانه ۲۸‌هزار میلیارد ریال یارانه به بخش نان تعلق می‌گیرد. میرکاظمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا موافقتنامه بین ایران و کره شمالی امضا نشد، گفت: این موافقتنامه به امضا رسیده اما به دلیل درخواست طرف کره شمالی رسانه‌ای نشد.

میر کاظمی در پاسخ به انتقاد از واردات برنج گفت: عملکرد دولت در مورد برنج مربوط به تعهدات کالابرگی و تامین نیاز مراکز دولتی بوده است که میزان آن کاملا مشخص بوده و قطعا غیر از انجام این تعهد واردات دیگری انجام نداده است. وزیر بازرگانی به تعرفه ۱۵۰درصدی واردات برنج در کشور اشاره کرد و افزود: این تعرفه نشان‌دهنده مانع تعرفه‌ای دولت برای واردات برنج است.

وزیر بازرگانی در ادامه استعفای دانش‌جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، را شایعه دانست و گفت: وزیر اقتصاد در همه جلساتی که من حضور دارم، حضور دارد! از تغییر کابینه هم خبری ندارم چون که درگیر مسائل وزارتخانه‌ام هستم.

میرکاظمی‌ در پاسخ به این سوال که رابطه شما با دولت چگونه است و آیا از کابینه جدا خواهید شد یا نه؟ عنوان کرد: بعضی سوال‌ها را نمی‌شود پاسخ داد، بحث اداره وزارتخانه تکلیفی است که باید انجام دهیم و تلاش کنیم، البته اینکه رییس‌جمهور از ما راضی است و یا اظهار نارضایتی نکرده است دلیل نمی‌شود که ما دست از تلاش برداریم لذا تاکید می‌کنم که تلاشمان در وزارت بازرگانی کمتر نمی‌شود. البته در مورد رفتن از کابینه تاکید می‌کنم که هیچ مشکلی وجود ندارد و همه رفتنی‌اند، زودتر یا دیرتر، البته منظورم عالم باقی بود!