انتقاد رییس اتاق ایران از حرکت جهانی سرمایه

رییس اتاق ایران در دیدار با دبیر کل گروه «دی ۸» گفت: به نظر می‌رسد یکی از عمده‌ترین مشکلات این است که انتقال پول به دلار یا یورو باید انجام گیرد، به همین دلیل انتقال سرمایه به سمت نیویورک، لندن یا فرانکفورت حرکت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی‌اتاق ایران، در این دیدار دکتر نهاوندیان، با اشاره به شیوه‌های سرمایه‌گذاری در ایران گفت: سرمایه‌گذاری داخلی در ایران از سوی وزارتخانه‌های مختلف هدایت می‌شود و وزارت بازرگانی و وزارت صنایع سهم خاص خود را دارند. وی تاکید کرد: عوامل تسهیل کننده تجارت بسیار مهم است و مهم‌تر از تجارت، ایجاد تسهیلات برای آن است.

وی موسسات مالی و اعتباری و اطلاع‌رسانی را از عوامل تسهیل کننده تجارت دانست و تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های خصوصی در کشورهای مختلف اطلاعات چندانی از بازارهای یکدیگر ندارند، و از این رو نمی‌توانند فعالیت‌های متمرکزی با یکدیگر داشته باشند، بنابراین نقش اطلاع‌رسانی در این زمینه حایز اهمیت است و مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی‌ نیز به این منظور تاسیس شد و شرکت‌های اسلامی‌ می‌توانند براساس کشور یا بخش، زمینه فعالیت شرکای خود را پیدا کنند.

دکتر نهاوندیان در مورد تخصیص اعتبار نیز افزود: در شرایط کنونی تخصیص اعتبار به طور روان انجام نمی‌شود، بنابراین مهم‌تر از بقیه موارد ایجاد این اطمینان است که بانک‌های ایرانی می‌توانند مستقیما با بانک‌های مالزیایی و پاکستانی وارد مذاکره شوند.

تیپواعلم، دبیرکل گروه دی ۸ نیز ضمن ارائه توضیحاتی در مورد شرکت‌های کشورهای در حال توسعه تمایل خود را برای گسترش همکاری با اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد.

همچنین دو طرف بر اهمیت برگزاری جایزه سرآمدی MECCAward تاکید کردند.