بازار گل و گیاه ورشکسته است

تاسیس پایانه بین‌المللی صادرات گل و گیاه تهران می‌تواند بازار گل و گیاه را به تعادل برساند و بسیاری از تولیدکنندگان را از ورشکستگی برهاند.

حسین عجایبی، رییس اتحادیه گل‌فروشان تهران، در گفت‌وگو با (ایسنا) با اشاره به اینکه باید مازاد تولید داخلی در یک مکان واحد جمع‌آوری و امکان صادراتش مهیا شود، گفت: تاسیس پایانه صادراتی که نمونه‌های مشابه زیادی در سطح جهان دارد، باعث می‌شود که هم بازار داخلی به تعادل برسد و هم‌ امکان صادرات فراهم شود. او گفت: مراحل ساخت این بازار که در بزرگراه آزادگان و ابتدای جاده احمدآباد قرار دارد رو به اتمام است و در صورت تخصیص بودجه لازم تا پاییز به اتمام می‌رسد.

عجایبی ادامه داد: در سال ۸۴ قرار بود که مبلغ ۳میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان از بودجه تشویق صادراتی به این پایانه کمک یارانه‌ای شود که تاکنون تخصیص‌نیافته و این پایانه در مساحتی بیش از ۱۰۰‌هزار مترمربع فقط با کمک تولیدکنندگان فروشندگان و تعاونی‌های گل و گیاه سراسر کشور بنا شده است.

او به بازدید سفیر هلند از این پایانه در حال احداث اشاره کرد و گفت: هلند بزرگ‌ترین بازار گل دنیا را دارد و سفیر این کشور وقتی این پایانه را دید آن را مشابه پایانه هلندی خواند.

او بازار داخلی گل را در‌حال‌حاضر ورشکسته خواند و گفت: به دلیل اینکه تقاضا از عرضه کمتر است و تولید در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته بسیاری از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان در حال ورشکستگی هستند چون گل اگر در مدت زمان کوتاهی به فروش نرود ارزش خود را از دست خواهد داد و راه نجات این صنعت از ورشکستگی همین تاسیس پایانه بین‌المللی است که می‌تواند مازاد گل داخلی را جمع‌آوری و آن را صادر کند.

او در پاسخ به این سوال که اگر تولید گل ورشکسته است چرا تولیدکنندگان به کار خود ادامه می‌دهند؟ گفت: به دلیل اینکه تولیدکنندگان سرمایه‌گذاری زیادی در این کار انجام داده‌اند و کار دیگری بلد نیستند بنابراین مجبور به ادامه تولید هستند ولی با این وضعیت رکود در بازار در اکثر مواقع سال متضرر می‌شوند.

عجایبی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره قیمت تزئین ماشین‌های عروس توضیح داد: تزئین ماشین عروس یک کار هنری به شمار می‌رود و مثل تمام کارهای هنری دیگر نمی‌توان برای آن نرخ تعیین کرد.

او گفت: این کار هم مثل تزئین سبدهای گل از تعرفه خاصی پیروی نمی‌کند و مبلغ آن به صورت توافقی از مشتری دریافت می‌شود.