گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی ایران از مذاکره برای انعقاد ۵/۱میلیارد دلار پروژه مشترک میان کشورمان با بلاروس خبر داد.

سید مسعود میرکاظمی در هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و بلاروس گفت: داشتن مشترکات فراوان در حرکات سیاسی و بین‌المللی ایران و بلاروس، کمک شایانی به توسعه روابط اقتصادی دو کشور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان حجم مبادلات تجاری دو کشور را به یک میلیارد دلار رساند، تصریح کرد: مقدمات راه‌اندازی بانک ایرانی در بلاروس طی جلسات گذشته میان مسوولان دو کشور مطرح شده و توافقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته است. میرکاظمی ابراز امیدواری کرد که به زودی توافقنامه گمرکی میان دو کشور اجرایی شود.

وی ادامه داد: بحث فراهم سازی امکانات برای تجار و بازرگانان دو طرف نیز باید مدنظر قرار گیرد به نحوی که باید نظام تعرفه‌ای برای برخی کالاهای مورد مراوده برقرار شود بنابراین ایران علاقمند است که لیستی از کالاهای خود را مشمول تخفیفات تعرفه‌ای بلاروس کند و در مقابل نیز لیستی از کالاهای بلاروس را نیز از این مزیت بهره‌مند سازد. میرکاظمی گفت: این لیست می‌تواند با چند کالا آغاز شده و هر سال به تعداد آن اضافه شود. چرا که قطعا این کار به توسعه روابط دو کشور کمک می‌کند.

در ادامه آناتولی روستسکی وزیر صنایع بلاروس نیز با مثبت دانستن سفر احمدی نژاد به مینسک گفت: روسای جمهور دو کشور در سطح عالی موضوعات دارای پتانسیل برای همکاری را بررسی و تصمیمات خوبی اتخاذ کرده‌اند. وی ارتقا سطح مبادلات تجاری تا سطح یک میلیارد دلار را وظیفه مهم دو طرف دانست و اظهار داشت: طرفین طی ماه‌های اخیر توافقنامه‌های بسیاری را به امضا رسانده‌اند که اجرایی شدن آنها می‌تواند در دستیابی به اهداف مذکور کمک کند. روستسکی گفت: حضور ایران خودرو در بلاروس یک موفقیت مهم در روند همکاری دو کشور به شمار می‌آید چراکه تاکنون خودروی سواری در بلاروس تولید نشده و این اولین تجربه حضور کشورهای خارجی در بلاروس است که امیدواریم با موفقیت به اتمام رسد. وی تصریح کرد: چشم‌انداز روشنی در زمینه ایجاد خط مونتاژ لوازم الکترونیکی در بلاروس برای ایران ترسیم شده است. وزیر صنایع بلاروس با اشاره به سهم ۳۵درصدی بلاروس در ساخت ماشین آلات سنگین جهان گفت: بلاروس آمادگی ادامه و گسترش همکاری‌ها را در زمینه صدور ماشین‌آلات به ایران دارد. هشتمین کمیسیون همکاری‌های فنی و تجاری ایران و بلاروس صبح دیروز با حضور نمایندگان وزرای بازرگانی و صنایع، ایران خودرو، بانک رفاه، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، وزارت امور خارجه و بخش خصوصی در تهران برگزار شد.