رسانه‌های ترکیه تصویب «لایحه موافقتنامه تجاری اکو» موسوم به «آکوتا» در مجلس شورای اسلامی را «سر‌آغازی برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و ترکیه» ارزیابی کردند.

شبکه‌های تلویزیونی، پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های ترکیه این خبر را تحت عناوینی از قبیل «جاده ابریشم احیا می‌شود»، «دوران شکوفایی در مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه» و «مناسبات تجاری ترکیه با ایران و پاکستان شکوفا خواهد شد» منتشر کردند. مطبوعات ترکیه نیز به نقل از «کرشاد توزمن»، وزیر مشاور در تجارت خارجی و گمرکات ترکیه نوشتند که «اجرای قرارداد مهم تجارت اکو موسوم به (اکوتا) موجب جهش انفجاری در توسعه مناسبات تجاری اقتصادی ترکیه با ایران و پاکستان خواهد شد.»

توزمن گفت: حجم تجارت بین کشورهای عضو اکو حدود ۵ الی ۶در‌صد از کل تجارت آنان را تشکیل می‌دهد که این رقم بسیار جزئی است و با اجرای اکوتا، تجارت بین کشورهای عضو اکو به سرعت افزایش خواهد یافت. روزنامه ینی شفق در مطلبی تحت عنوان «در تجارت با ایران و پاکستان انفجار رخ خواهد داد» نوشت: تعرفه‌ها در تجارت بین ایران، ترکیه و پاکستان در مورد کالاهایی که در فهرست‌های مربوطه تعیین شده‌اند، در پنج سال آینده به ۱۰در‌صد کاهش خواهد یافت.

روزنامه «استار» در مطلبی با عنوان «تعرفه‌های گمرکی با ایران کاهش می‌یابد» نوشت: اجرای تعرفه‌های ترجیحی و رفع موانع بر سر راه تجارت موجب شکوفایی مناسبات تجاری - اقتصادی خواهد شد.

موضوع توسعه همکاری‌های تجاری - اقتصادی ایران و ترکیه اسفند ماه گذشته در نوزدهمین دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و فنی ایران و ترکیه در آنکارا مورد بررسی و توافق طرفین قرار گرفت. در این نشست منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ریاست هیات ایرانی و کرشاد توزمن ریاست هیات ترکیه را به عهده داشت.

توزمن در پایان آن نشست گفته بود: توسعه روابط، نه تنها موجب افزایش سطح رفاه دو کشور خواهد شد، بلکه اثرات بسیار مثبتی نیز در منطقه خواهد داشت. به گفته توزمن، در این چارچوب توسعه موزون روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مبتنی بر منافع متقابل دو کشور، باید هدف اصلی دو کشور باشد.

روزنامه استار همچنین در مطلب دیگری نوشت: هیاتی از ترکیه برای مذاکره در مورد جزئیات تفاهمنامه همکاری ایران و ترکیه در زمینه انرژی گاز که اخیرا به امضا رسید، به تهران سفر کرده است.

این هیات شامل کارشناسان وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه است که روز یکشنبه راهی تهران شدند.

به نوشته «استار»، در این مذاکرات راه‌های انتقال گاز ترکمنستان از طریق ایران به ترکیه و فعالیت ترکیه در سه فاز از منابع گازی ایران در پارس‌جنوبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.