گروه بازرگانی - آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان صادرات فرش ایران طی شش سال اخیر به ترتیب به کشورهای آلمان، آمریکا و ایتالیا صورت گرفته است.

دکتر سید حمید قوام شهیدی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به مناسبت «شانزدهمین نمایشگاه بزرگ فرش ایران» که اول تا هفتم شهریور ماه امسال با حضور ۴۰۰ شرکت کننده ایرانی و خارجی در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود با اعلام خبر فوق افزود: آمار صادرات فرش دستباف ایران به کشورهای عمده جهان از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ بیش از ۱۰میلیون دلار برآورد شده استوی کشورهای امارات متحده عربی، ژاپن، کانادا و فرانسه را به ترتیب در رتبه‌های بعدی صادرات فرش ایران برشمرد. قوام شهیدی خاطر نشان کرد: با فرهنگ سازی، شناخته سلیقه‌ها و نیازهای بازار از قبیل طرح، رنگ، اندازه و ... ایجاد زیرساخت‌های مناسب به منظور تولید فرش صادراتی، تبلیغات مناسب در بازارهای جهانی، برنامه‌ریزی به منظور حفظ حقوق مالکیت معنوی فرش دستباف ایران و ... می‌توان اقداماتی را انجام داد که منجر به افزایش صادرات فرش دستباف گردد.

به گفته مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران فروش حرفه‌ای فرش به تجار ایرانی و خارجی از عمده اهداف شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی است که با برپایی نمایشگاه بزرگ فرش این موضوع محقق می‌شود.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه تجار بزرگ ایران و خریداران خارجی حضور داشته و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همچون سال‌های گذشته با حضور این تجار قراردادهای رسمی بیشتری با هدف صادرات به دیگر کشورها منعقد شود که نتیجه این امر توسعه و رشد صادرات فرش از ابعاد کمی و کیفی خواهد بود.

قوام شهیدی از واگذاری غرفه‌ها به بهای حدود نصف قیمت سایر نمایشگاه‌ها به درخواست کنندگان غرفه فرش خبر داد و افزود: نمایشگاه فرش امسال به عنوان حرکتی در جهت حمایت بیشتر از رشد و توسعه صنعت فرش ایران برگزار می‌شود.

قوام شهیدی گفت: با توجه به آن که ارزش برخی فرش‌ها به دلیل اصالت نقش، قیمت و منحصر به فرد بودن آن تعیین شده و به عنوان یک اثر هنری «عتیقه» شناخته می‌شود، ضروری است برای صادرات فرش بیش از پیش ارزش‌های مادی و معنوی این کالا نیز در نظر گرفته شود.