گروه بازرگانی - شرکت «وکا ایران کیش» معتقد است که شرکت‌های آلمانی برای حضور در بازار ایران باید به دنبال راهکارهای تازه‌ای باشند چرا که بانک‌های آلمانی در اثر فشارهای آمریکا اعتبارات اسنادی از ایران را قبول نمی‌کنند.

هانس دیتر هودل، مدیرعامل شرکت «وکا ایران کیش» که محصولات این شرکت را در نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در تهران عرضه کرده، می‌گوید: اقدامات تخریبی آمریکا ما را از بازار ایران و تجارت با این کشور دور نخواهد کرد. ما قصد بازگشت نداریم و اگر موفق شویم دیگران هم خواهند آمد. هودل با اشاره به این که در اروپا نیز گروه‌هایی در پی آن هستند که تجارت با ایران را به حالت تعلیق درآورند، افزود: بسیاری از شرکت‌های آلمانی که در بازار ایران حضور ملموس و پایداری دارند در برابر این اعمال نظرها مقاومت می‌کنند آنها در اینجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هرگز نمی‌پذیرند که از این بازار رو به رشد دست بردارند.

مدیر فروش این شرکت در ایران نیز ضمن تاکید بر این که بازار ایران را به عنوان یک هدف بلند مدت شناسایی و تعریف کرده‌اند، گفت: ما در حال برنامه‌ریزی برای به کارگیری روش‌های تخصصی و سیستم‌های استاندارد ساخت‌وساز، در ایران هستیم محصولات تولیدی «وکا ایران کیش» موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلودگی می‌شود.

صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۰۶ میلادی با کاهش ۷درصدی نسبت به سال ۲۰۰۵ برابر ۴میلیارد و ۱۲۱میلیون یورو بود و در مقابل صادرات ایران به آلمان درهمین سال با کاهش ۱۰درصدی به ۴۱۷میلیون یورو رسید.

علاقه‌ شرکت‌های آلمانی به ایجاد برقراری روابط با ایران در سال ۲۰۰۶ همچون گذشته، پایدار و بدون تغییر بوده است به طوری که در سال گذشته میلادی حدود یکصد شرکت جدید به عضویت اتاق مشترک ایران و آلمان درآمدند.

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان دیروز در تهران به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه ۸۲۰شرکت داخلی و یکصد شرکت خارجی محصولات خود را به نمایش گذاشتند.